Černý pátek neboli Black Friday je svátkem v Americe, ale je známý po celém světě. Když se řekne Black Friday, většině milovníků módy a dalšího různého zboží se vybaví výrazné slevy, ale Black Friday , jak už jeho označení černou barvou napovídá, má svoji temnější stránku a nyní jí nemyslím konzum, který jsem zmiňovala v minulém článku zde na blogu informačního webu o módě Fashion Industry CZ.

Kořeny vzniku Black Friday sahají do roku 1869. Tehdy se hluboce propadl trh se zlatem na americkém trhu. Black Friday v souvislosti nakupováním souvisí se s výraznou krizí roku 1929, která významně zasáhla ekonomiku celého světa. Došlo ke krachu newyorské burzy a obchodníci vytvořili slevy, aby měli alespoň nějaké výdělky. V Americe v 90. letech vznikl Černý pátek jako svátek a připomíná dodnes tyto události.

Název Black Friday má označení černý pátek, protože události, které předcházely jeho vzniku, byly negativního charakteru. Dnes se toto označení Black Friday používá pro událost, kdy probíhají výrazné slevy, a to v rámci celého světa.

Slevy nejen na Black Friday

Slevy jsou zajímavé téma nejen v období Black Friday. Pro obchodníky slevy nejsou příjemnou záležitostí, zvláště pro ty menší obchodníky. Zákazníci je ale milují, kdo by nechtěl koupit si, co se mu líbí ve slevě. I v souvislosti s pandemii koronaviru v dnešní době existuje mnoho slev. Je mi 30 let a pamatuji jen určité období slev, ale protože zákazníci na slevy slyší, není dnes výjimkou, že jsou i předsezónní slevy.

V souvislosti se slevami jako zákazník musíme být na pozoru, stává se, že v obchodě narazíme na věc, kde je cena před slevou a po ní a ta cena před slevou je vyšší než zboží bez slevy obvykle tradičně stojí.

Slevy ale mohou být obchodníkům (majitelům obchodů, ať už kamenných prodejen či internetových obchodů) mohou být užitečné, a to ve chvílích, kdy potřebují prodat nějaké zboží, například v barvě, která zákazníky nezaujala. Když je zboží ve slevě najde se někdo, kdo přemýšlel, zda si danou věc zakoupit, ale nebyl si jist, zda ji využije a cena jej od koupě odradila, ale když je zboží za nižší cenu, koupí jej a bude mít i dobrý pocit, že sehnal líbivou věc a přijatelnější cenu a vlastně ušetřil. Zhostí se jej samé kladné pocity.

Čekáte – li jako zákazník na slevy, nesmíte čekat příliš dlouho, protože jak známo, nemusí na vás zůstat vaše velikost. I to se stává.

Účastníte se jako majitelé obchodů Black Friday nebo ne? Jakou věc fashion charakteru jste si na posledy koupili ve slevě a potěšilo vás to?

Zdroj úvodní fotografie: pixabay.com