Soustavné sebevzdělání je pro úspěch podnikatelů důležité

V následujícím článku si ukážeme, jak zásadní vliv má na úspěšné podnikání systematické osobní sebevzdělávání – systematický osobní rozvoj. Máme na mysli znalosti a dovednosti s praktickou hodnotou pro podnikatele. Průběžné doplňování poznatků s ohledem na krize, na měnící se okolnosti, s ohledem na konkurenci atd.

Informace ze školy většinou nestačí

S informacemi ze školy si během života nevystačíte. Platí to obecně a v podnikání dvojnásob. Podle různých výzkumů uplatňuje průměrný člověk ve svém životě přibližně 15, 30 maximálně 40 % poznatků, které získal v rámci školní výuky.

Pokud někdo absolvoval třeba školu s přidanou hodnotou pro podnikání, může mít samozřejmě snazší start. Má lepší základní povědomí o ekonomice, marketingu a dalších důležitých oblastech pro podnikání. I tak pro něj ale platí, že řadu důležitých věcí se ve škole prostě nenaučil. Někdy proto, že školní systémy mají sklon být trochu rigidní. Nebo proto, že v době, kdy dotyčný podnikatel školu navštěvoval, některé věci ještě nebyly na pořadu dne, případně ještě ani neexistovaly.

K průběžnému doplňování znalostí lze dnes využívat různé nástroje a jedním z nich je podnikatelský portál BusinessInfo.cz. Když se s ním tuzemští podnikatelé naučí dobře pracovat, mají většinu základních a klíčových informací na jednom místě. Živnosti, daně, exportní příležitosti, zkušenosti jiných podnikatelů…

Velké množství informací na BusinessInfo.cz navíc pochází přímo ze státní správy. Kromě toho uživatelé oceňují, že na portálu BusinessInfo.cz není vůbec žádná obtěžující reklama. BusinessInfo.cz pochopitelně není jediným užitečným nástrojem. Jaké další zdroje má tedy podnikatel k dispozici?

Jak se efektivně sebevzdělávat?

I v 21. století je pro mnoho úspěšných podnikatelů důležitým základem osobního vzdělávání kvalitní kniha. Tištěná nebo elektronická. Když si totiž zkušený autor dá tu práci, pečlivě setřídí data i argumenty, vyšperkuje pointu – taková kniha je mimořádný poklad a dá se s ní i dobře pracovat.

Prostřednictvím knihy může čtenář s autorem komunikovat, může se vracet z místa na místo, snadno přeskakovat momentálně nepotřebné pasáže, může autorovi oponovat svými poznámkami v textu nebo na okraji. V knize se taky dá pohodlně hledat. Čtením kvalitních odborných knih si navíc podnikatel vytváří velký konkurenční náskok, protože – jak asi tušíte – knihy čte jen malá část populace.

Vedle toho je dnes k dispozici i řada zajímavých audio knih. Když se je naučíte vhodně využívat, může to být vhodná alternativa nebo doplnění jiných zdrojů. Mimo to existují i nejrůznější kurzy, přednášky, workshopy, různé online akademie. Některé jsou placené, jiné jsou zdarma.

Pokud máte rádi podcasty, může to být další zajímavý zdroj. Podobně jako audio knihy je můžete poslouchat během cesty, takže si ušetříte čas. Pozor ovšem na lifestylové povídací podcasty s osobnostmi. Většina z nich má jen malou přidanou hodnotu.

Z hlediska tematického obsahu se část edukace pochopitelně odvíjí i od konkrétního oboru. Podnikatel působící v zemědělství by měl určitě sledovat aktuální trendy ve svém odvětví. Úplně jiný okruh oborových témat ale sleduje třeba majitel tiskárny.

Vedle toho ovšem existuje několik oblastí, které by měli pozorně sledovat prakticky všichni podnikatelé. Patří mezi ně třeba time management, marketingová gramotnost, informační gramotnost nebo finanční gramotnost. – Schopnost zorganizovat si čas, stejně jako schopnost rozumět v nějaké obecně praktické rovině financím, marketingu a diverzifikaci informací snižuje riziko špatných rozhodnutí v těchto klíčových podnikatelských segmentech.

Informační zdroje tedy vybrané máme. Jak si ale evidovat, co jsme kde četli a slyšeli, abychom z toho měli užitek?

Evidujte si své poznámky

Ať už je základem vašeho sebevzdělávání četba knih, podcasty, konference, kurzy nebo něco jiného, každý z nás stojí před otázkou, jak si výstřižky a internetové odkazy nějak smysluplně ukládat.

Možností, jak si poznámky třídit, je celá řada. Žádný univerzální systém ale neexistuje a každému může vyhovovat něco trochu jiného. Klíčové je, najít si takový systém, který vám osobně vyhovuje. V minulosti byl populární třeba počítačový program CUEcards – abecedně setříděné elektronické katalogizační lístky s tematickými poznámkami. Na podobném principu dnes funguje velice úspěšný systém Zettelkasten.

Vedle toho jste možná vyzkoušeli hojně rozšířený Evernote nebo OneNote. S těch propracovanějších stojí za zmínku Second Brain nebo Get Pocket. Podstatný ovšem není konkrétní nástroj, klíčová je pravidelná práce s vaší databází. Tedy: Přidávání nových poznámek a výstřižků, jejich následné třídění, vytěžování, selekce, skartace… Vaše znalostní databáze musí fungovat jako živý systém a naprosto zásadní je snadné vyhledávání.

Jestliže svůj systém práce s poznámkami teprve hledáte, buďte praktičtí. Možná vám pro začátek stačí jednoduchý Excel s přehledně evidovanými odkazy.

Další články ekonomického typu naleznete ZDE.

Zdroj informací a podrobnosti naleznete ZDE.

Zdroj úvodní fotografie: pixabay.com