Podnikání středoškoláků (středoškolských studentů) díky JA Czech má dopad. Středoškoláci doposud již založili stovky firem a své výrobky prodávají na online tržišti. Studenti se stále častěji a ve větší míře zaměřují na udržitelné podnikání, včetně výrobků šetrných k životnímu prostředí nebo určených pro hendikepované občany. Zisky z podnikání rovněž věnují na dobročinné účely. Středoškoláky zajímá jejich okolí.

Organizace JA Czech podporuje podnikavost českých studentů (středoškoláků)

Podnikání je obvykle doménou dospělých lidí, tedy osob starších 18let, v Česku ale existují i stovky firem, které založili středoškoláci. Na podzim loňského roku jich byly více než dvě stovky. Za jejich vznikem stojí nevládní organizace JA Czech, kterou v roce 1992 založil podnikatel Tomáš Baťa s cílem podporovat podnikavost na českých školách.

V rámci jejího vzdělávacího programu si desítky týmů mohou vyzkoušet reálné podnikání. Loni se do něj zapojily desítky týmů a několik tisíc studentů. I když do průběhu zasáhla pandemie, po mírném, přechodném poklesu se nyní čísla vrátila zhruba na úroveň, jaké dosahovala před pandemií.

Zvlášť nyní se ukazuje, jak důležité je mít nové užitečné nápady a dokázat je realizovat. To je podnikavost, kterou se žáci v programu učí a kterou později využijí ve všech oblastech života,“ uvedl Martin Smrž, ředitel nevládní organizace JA Czech.

středoškoláci

středoškoláci

Zkušenosti z minulých let ukazují, že v podnikání pokračuje velká část studentů i po skončení programu

Téměř třetina jich rozjede firmu do pěti let po skončení školy. „Mladí lidé jsou v programu kreativní a mají inovativní nápady, po jeho skončení umí vytvořit profesionální loga, weby, e-shopy, prezentace, videa, výroční zprávy a mediální výstupy,“ vyjmenoval Martin Smrž.

Schopnost přizpůsobit se a zisk středoškoláků věnovaný na dobročinné účely 

Především v posledních dvou letech podle něj účastníci prokázali schopnost přizpůsobit se nové situaci a přesunout své podnikání do elektronického prostředí. Kromě toho mají studentské firmy ještě další spojující prvek, kterým je důraz na udržitelnost. Zisky z podnikání navíc školní firmy posílají na dobročinné účely.  „Studenti chtějí svůj zisk věnovat na charitativní účely, ale zatím přemýšlejí, o co konkrétně by se mělo jednat,“ potvrdila Lucie Spružinová, učitelka Hotelové školy a Obchodní akademie v Havířově.

Stejnou zkušenost má se svými žáky i Helena Nečasová ze Střední školy informatiky, poštovnictví a finančnictví v Brně. „Naše studentské firmy věnovaly peněžité dary na pomoc při likvidaci následků požárů v Austrálii nebo tornáda v Hodoníně,“ zmínila Helena Nečasová.

mladí podnikatelé

mladí podnikatelé

Středoškoláci si díky podnikatelským aktivitám osvojují manažerské dovednosti

Studenti si v rámci školních firem vyzkoušejí postupy, které musí zvládnout manažeři ve všech podnicích. „Nešlo mi moc zadávání úkolů, myslela jsem si, že lidé si je vezmou sami, ale nedělo se tak. Naučila jsem se domlouvat se s programátorem, posílat zásilky, vyřizovat e-maily a pracovat v nových počítačových programech, což je jen zlomek toho, co jsem si vyzkoušela. Zažili jsme neshody s tiskárnou, měli jsme problémy ve vzájemné komunikaci, ale zjistila jsem také, v čem jsem dobrá, co mě baví a čemu bych se chtěla věnovat,“ řekla Gabriela Štěpančíková, ředitelka studentské firmy FunnyCom. Ta vyvíjí dětskou hru, která učí děti od tří let dobrým návykům a rozvíjí jejich kreativitu.

Úspěšné projekty středoškoláků

Mezi nejúspěšnější studentské firmy loni patřila například společnost Peak z ostravského Gymnázia Hrabůvky. Ta vyvinula webovou aplikaci SpeakUP, která zefektivňuje proces učení angličtiny prostřednictvím filmů a pomáhá rozvíjet slovní zásobu.

Uspěli také studenti Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola v Hradci Králové s výrobou a prodejem dřevěných podtácků, které pomohou začít zábavnou konverzaci mezi lidmi. Na každém podtácku ze smrkového nebo březového dřeva, kterým studenti ze startupu LookUp říkají také „kectácky“, jsou natištěny konverzační hry, které si lidé mohou zahrát se svou rodinou či přáteli. Studenti ze Střední průmyslové školy strojní ve Vsetíně se zase pustili do výroby šťáv v rámci firmy DrinkTeam.

Středoškoláci využili i 3D tisk

Ze stejné školy je i třetí úspěšná studentská firma Click-It. Ta vyvinula takzvaný Klikáček, plastový výrobek vytvořený na 3D tiskárně, který napomáhá ke snížení přenosu virů a bakterií. Je vytisknutý do tvaru, díky kterému se dají bezkontaktně otevřít některé druhy dveří a lidé tak v době pandemie koronaviru nemusejí sahat přímo na kliku, chrání sebe i své okolí. Zároveň ale může sloužit k mačkání tlačítek na semaforu, v MHD, ve výtahu nebo u bankomatů.

Sociální či ekologický rozměr mají i další studentské firmy středoškoláků

Firmy StrawEco ze vsetínské Střední školy Kostka vyrábí kovová brčka s pytlíčky, ze stejné školy pochází i firma Glass2Go nabízející designové skleněné láhve s bavlněným pytlíkem. Studenti písecké Obchodní akademie a jazykové školy se věnují výrobě a prodeji textilních tašek a roušek v rámci firmy GreenFuture. Studenti Střední odborné školy Hranice se v rámci firmy ComfyLife zaměřují na vývoj webové aplikace pro lidi s hendikepem, která jim umožní komfortnější každodenní cestování.

Výrobky středoškoláků na virtuálním tržišti

Své výrobky studentské firmy nabízejí také na virtuálním tržišti. Tam si lidé mohou zakoupit například designové reflexní nažehlovací a nalepovací prvky od firmy Seen, náramky z minerálů od studentské firmy Bijoux nebo látkové tašky s potiskem od studentů stojícími za společností Laukku.

Zdroj informací: BusinessInfo.cz

Zdroj fotografií: pixabay.com

Další články, které nejen podnikatelé a vedoucí pracovníci ocení, naleznete ZDE.