Češi v první polovině roku 2023 v e – shopech šetřili, druhá polovina roku bude zřejmě odlišná

Poptávka po slevách, větší obezřetnost při výběru e-shopu pro nákup konkrétního zboží a všeobecná snaha ušetřit. Tak Češi přistupovali ve velké míře k nákupům v první polovině letošního roku.

Důsledky dopadů současné ekonomické situace na uvažování zákazníků potvrdil také aktuální průzkum Asociace pro elektronickou komerci (APEK). Ve druhé polovině roku ovšem e-commerce očekává návrat k meziročnímu růstu a dalšímu zvyšování on-line prodejů.

Na českou e-commerce dopadly obezřetnost a omezené možnosti spotřebitelů utrácet podobně jako na celý maloobchod. V nejnovějším průzkumu jsme se proto chtěli dozvědět, jak naše zákazníky inflace a další negativní vlivy zasáhly a jak se v současnosti rozhodují při svých nákupech. Nyní tak máme potvrzeno, že více než 70 % nakupujících na internetu se nepříznivý vývoj dotkl a donutil je upravit své chování. Dalších 15 % mělo přitom obavy, že ke změnám bude muset také přistoupit. To potvrzuje výsledky, které jsme v prvním pololetí zaznamenali v obratech českých e-shopů,“ říká výkonný ředitel asociace Jan Vetyška a dodává: „Současně vnímáme, že se situace v on-line prostředí začíná obracet zpět k lepšímu a očekáváme, že ve druhém pololetí roku 2023 nás čeká znovu růst. Řada našich členů nám navíc potvrdila dosažení velmi pozitivních výsledků již v uplynulých šesti měsících.

Zákazníci nakupovali méně často a pozorněji se věnovali nabídkám jednotlivých e -shopů

Čeští zákazníci internetových obchodů ve snaze ušetřit využívali různých přístupů. 47 % procent on-line spotřebitelů uvedlo, že jednoduše nakupovalo méně často než v minulosti. Naopak 14,5 % respondentů výzkumů utratilo v e-shopech víc ve srovnání s předchozími roky. „První skupina nakupujících musela omezit veškeré své nákupy. Ta druhá naopak využila naplno příležitostí, které e-commerce nabízí. Těmi jsou například snadné srovnání cenových nabídek nebo všeobecně výhodnější ceny, než jaké nabízí kamenné obchody. A k tomu je třeba přidat komfort doručení zboží i celková úspora času. Nákup na internetu je jednoduše ekonomičtější,“ komentuje výsledky Jan Vetyška.

Více než polovina z dotázaných nakupujících v e – shopech nakupovala ve slevách

A jaký vliv měla nynější ekonomická situace na chování zákazníků přímo v on-line obchodech? Téměř 66 % nakupujících uvedlo, že se snažili nakupovat zboží především ve slevách. Výhodné nabídky byly pak důležité i při výběru konkrétního e-shopu pro nákup – 48 % spotřebitelů si vybralo obchody se zlevněným zbožím, obecně větší pozornost cenovým nabídkám v jednotlivých internetových obchodech věnovalo 45 % zákazníků.

Šetření českých spotřebitelů zaznamenaly samozřejmě nejen e-shopy, ale celý maloobchod. V rámci výzkumu jsme například zachytili snahu o omezení výdajů na volnočasové aktivity, kterou potvrdilo téměř 44 % respondentů. Na druhou stranu je zřejmé, že česká e-commerce je silná a nabízí zákazníkům nejen výhodné nabídky, ale především špičkové služby a servis. Na trhu již nyní vnímáme pozitivní vývoj, potvrzuje se vysoká důvěra spotřebitelů v české e-shopy a můžeme tedy očekávat návrat k růstu během druhé polovinu roku 2023. Domníváme se, že Češi začnou opět naplno využívat možností, které jim naše internetové obchody nabízí,“ uzavírá Jan Vetyška.

Zdroj informací: APEK – Asociace pro elektornickou komerci/Jan Vetyška

Zdroj úvodní fotografie: pixabay.com

Pokračujte ve čtení článků ekonomického typu ZDE.