5. díl seriálu – Česká muzea zaměřená na módní průmysl – Severočeské muzeum v Liberci
Jak jsme v nedávné minulosti avizovali, rozhodli jsme se udělat seriál článků o českých muzeích zaměřených na módní průmysl a vše, co do něj spadá. Dnes si můžete přečíst již pátý díl tohoto seriálu. Čtením našeho seriálů článků tak získáte tipy na výlet během letních prázdnin, což jistě oceníte nejen vy, ale i vaši blízcí, a to ať už se v Česku vydáte kamkoliv. Do muzea můžete jít či jet cíleně a spojit to i s návštěvou dalších památek a zajímavostí v jeho okolí. Máte už plány na letní prázdniny? Přidejte si k nim návštěvu Severočeského muzea v Liberci.
Severočeské muzeum v Liberci se řadí mezi největší muzea v České republice
Severočeské muzeum v Liberci patří mezi největší muzea v České republice. Založeno bylo v roce 1873 jako uměleckoprůmyslové muzeum a v českých zemích je nejstarším muzeem tohoto typu.
Muzeum vzniklo jako soukromý počin sdružení libereckých podnikatelů, kteří chtěli jako projev svého mecenášství shromažďovat umělecké a řemeslné sbírky. Ty měly vychovávat a sloužit jako vzor pro tehdejší průmyslovou tvorbu a s ohledem na místní tradice severních Čech patřila největší pozornost sklu a textilu. Sbírka textilu se tedy utvářela hned v začátcích existence Severočeského muzea, aktuálně čítá více než čtrnáct tisíc zaevidovaných předmětů.
Co všechno za typy sbírek jsou u vás k vidění?
Mezi nejstarší textilie se řadí fragmenty koptských tkanin ze 4. až 7. století, některé z nich lze obdivovat ve stálé expozici. Dalšími zajímavými skupinami jsou vzorky tkanin, výšivek, krajek a textilních tisků, kde jsou uplatněny různé textilní techniky a materiály. Dále kolekce dámských, pánských a dětských oděvů, módních doplňků, prádla a bytový textil.
Významná je též sbírka liturgických textilií a orientálních koberců, která se řadí mezi nejrozsáhlejší v Čechách. Specifickou podskupinu tvoří kolekce gobelínů z 16. až 19. století, z oblasti západní Evropy, a novodobé tapiserie, autorské nástěnné paličkované a šité krajky, artprotisy a textilní intarzie od významných českých a slovenských textilních výtvarných umělců z 20. století.
Severočeské muzeum v Liberci sbírá také vzorníky, dokumentující módní trendy, vzorování, barevnost a materiály v oblasti textilu, vzornice z regionálních průmyslových učilišť, kartouny a autorské návrhy na textilie (tapiserie, textilní objekty, autorské vzory látek apod.).
Jaký předmět považuje Adéla Pomothy za nejzajímavější exponát a z jakého důvodu?
Není snadné odpovědět, protože každý předmět ve sbírce je svým způsobem jedinečný a vypráví svůj vlastní příběh. V expozici uměleckých řemesel Krása a Užitek jsou k vidění předměty z různých oblastí textilní tvorby a všechny prošly před vystavením náročným restaurováním.
Například z oblasti renesančního umění bych vyzdvihla dalmatiku z kolekce Simonetti z druhé poloviny 15. století. Jedná se o liturgické roucho, které při bohoslužbách obléká jáhen v římskokatolické, řeckokatolické a pravoslavné církvi. Střih dalmatiky připomíná řeckou tuniku, jež se obléká otvorem přes hlavu a případně se na bocích stahuje tkanicemi.
Vzácná vystavená dalmatika pochází z Itálie a vyniká polohedvábnými figurálním vzorem, nazývaným florentská borta. Scenérie zobrazuje skaliska, cypřiše a kostel, v popředí pak klečí sv. František se stigmaty a s rukama pozdvihnutými k nebi hledí směrem k andělovi. Napravo leží bratr Františkán, který si pravicí zaclání oči upřené vzhůru k andělovi. Při výrobě liturgických textilií se běžně využívaly starší kusy, které se přešívaly nebo z nich byl vyjmut zajímavý a zachovalý detail, který byl aplikován na textilii novou.
Nejstaršími textiliemi ze sbírek Severočeského muzea v Liberci jsou již zmiňované koptské tkaniny
Koptské umění představuje svébytnou etapu v dějinách starověké výtvarné kultury, kdy došlo v duchu nastupujícího křesťanství k propojení egyptských tradic s řeckými, římskými a byzantskými vlivy. Rozvíjelo se v prvních staletích našeho letopočtu v oblasti severní Afriky v tvorbě Koptů, což byli křesťanští potomci Egypťanů.
Fragmenty koptských textilií se uchovaly díky vhodným klimatickým podmínkám stovky let v suchém a temném prostředí pouštních písčitých hrobů. Archeologické nálezy vzácných dokladů mistrovského tkalcovského řemesla starověkého Egypta vyvolaly v závěru 19. a počátkem 20. století velký zájem sběratelů, uměleckoprůmyslových muzeí a odborných textilních škol, kde sloužily jako pomůcky k výuce a poznávání historických motivů a technik.
Tehdy vznikl také základ kolekce koptských tkanin Severočeského muzea, v níž se nacházejí fragmenty lněných pláten s vetkaným nebo aplikovaným vzorem, někdy jen samotné vlněné ozdoby bez podkladového plátna, datované do období 4. – 7. století n. l. Na několika tkaninách je uplatněno vzorování jemným bílým přidaným útkem, což vytváří optický efekt tenké linky připomínající výšivku.
Škála motivů zahrnuje stylizované lidské a zvířecí figury, rostliny i ornamenty v pojetí osobitého stylu nebo náměty řecko-římské mytologie ovlivněné křesťanskou symbolikou. Tyto tkaniny původně zdobily oděvy, především tuniky a pláště, nebo pokrývky a interiérové textilie.
V expozici je k vidění například unikátně dochovaný Fragment koptské tkaniny Světec na koni z 6. – 7. století, který byl zakoupen ve Vídni v roce 1896 od Theodora Grafa. Jedná se o rohovou vsadku nepravidelného tvaru s dominantním motivem jezdce na koni. Levý a spodní úsek této vsadky lemuje široká bordura zdobená stylizovanými rostlinami, zvířaty a kruhovým medailonem, vyplněným portrétem muže s čelenkou. Tkanina je zhotovená z velmi jemné vlněné příze v technice útkového rypsu a vyznačuje se i po staletích neobyčejně zachovalou paletou odstínů červené, zelené, béžové, okrové a hnědočerné barvy. I přes fragmentární stav náleží k nejkrásnějším kusům malé kolekce koptských tkanin sbírkového fondu textilu Severočeského muzea.
Co obsahují stálé sbírky textilu a oděvů Severočeského muzea v Liberci?
Ve stálé uměleckořemeslné expozici nazvané Krása a užitek je zastoupeno na desítky artefaktů z oblasti textilního umění. Najdete zde výšivky, krajky, několik dámských šatů, liturgické textilie, vějíře, historické i novodobé tapiserie. Textil je materiál organický a extrémně citlivý na vnější podmínky a snadno podléhá degradaci. Z tohoto důvodu je textil ve stálé expozici zastoupen v menší míře než jiné odolnější materiály.
Aby muzeum tento deficit návštěvníkům alespoň částečně vynahradilo, má v přízemí muzea přístupný instalovaný depozitář nazvaný Sejf. V instalovaném depozitáři může textilie častěji obměňovat a v současnosti zde je z oblasti textilu k vidění průřez dámské módy od 70. let 19. století až do současnosti včetně doplňků, spodního prádla či dětského oblečení.
Navštivte v létě 2022 Severočeské muzeum v Liberci
Muzeum je skvělé místo pro odpočinek v letních měsících. Severočeské muzeum v Liberci navíc proběhlo rozsáhlou rekonstrukcí a může se chlubit krásnými novými výstavními prostory a příjemným návštěvnickým zázemím.
Turisté mohou v průběhu léta shlédnout mimo stálých expozic také krátkodobé výstavy, většina expozic je doplněna interaktivními hravými prvky pro nejmenší i jejich rodiče.
Pro děti pak máme k dispozici i pracovní muzejní desky nebo tašku s pastelkami a hravým zápisníkem. Skvělé je i to, že stále máme do muzea vstupné dobrovolné, takže můžete dorazit s celou rodinou a za ušetřené peníze si můžete třeba zakoupit něco na památku v našem muzejním obchodě.
Severočeské muzeum vás zaujme i po letních prázdninách
Po prázdninách vypukne velká výstava renesanční knižní vazby a knihvazačského nářadí, která je výstupem z tříletého projektu Naki „Slepí svědkové doby“. Výstava přiblíží technologické a uměnovědné zázemí historické knižní vazby a její místo ve vývoji čtenářství a intelektualizace celé společnosti.
Pro milovníky oděvní tvorby pak na říjen 2022 připravuje Severočeské muzeum v Liberci výstavu módní návrhářky Heleny Fejkové. Oděvní design Heleny Fejkové (1954) vychází z jejího přirozeného zaujetí materiálem. Je totiž původem „textilačka“, která vystudovala ruční zpracování textilií. Těžištěm její práce vždy byla a je modelová tvorba. Zajímají ji kolekce na principu stavebnice, ale také tvorba kostýmů pro film a divadlo. Značku HELENA FEJKOVÁ PRAGUE již více než pětadvacet let především hledají a oceňují zákazníci se zájmem o individuální oděv. Severočeské muzeum představí průřez vybranými kolekcemi Heleny Fejkové, která je jednou ze skutečných značek české módy přelomu tisíciletí.
Zdroj informací: Severočeské muzeum v Liberci/Adéla Pomothy (Vedoucí Uměleckohistorického oddělení, kurátorka)
Zdroj fotografií: archiv Severočeského muzea v Liberci
Předchozí díly našeho seriálu článků věnovaného českým muzeím, která se zaměřují na módní průmysl najdete zde, v kategorii Módní události.
Mějte aktuální přehled o Severočeském muzeu v Liberci, navštivte jeho web zde.