Pohonné hmoty jsou k dispozici za neúnosné ceny, vláda se do situace vloží a motoristům pomůže
Pohonné hmoty jsou k dispozici za neúnosné ceny, proto vláda motoristům pomůže. Zruší silniční daň i povinnou biosložku.
Pomoc vlády v době, kdy jsou pohonné hmoty k dispozici za neúnosné ceny, má konkrétní podobu
Trvalé zrušení silniční daně pro vozy do 12 tun i povinného přimíchávání biosložky do pohonných hmot. To jsou opatření vlády proti prodražování silniční dopravy. Stát bude také tvrdě dohlížet na to, aby prodejci nezneužívali situaci k neadekvátnímu navyšování marží za benzín či naftu.
Premiér Petr Fiala po jednání vlády oznámil, že stát pomůže motoristům tlumit dopady zdražování pohonných hmot. Jejich ceny rychle rostou od začátku března 2022 kvůli válce na Ukrajině a souvisejícímu zdražování ropy a oslabování české koruny. Cena naturalu 95 se blíží na některých čerpacích stanicích hranici 50 korun za litr.
Díky opatřením výrazně ušetří zejména menší a střední firmy a řadoví motoristé. Hlavní změnou je zrušení silniční daně pro vozy do 12 tun.
Bude se zřejmě pěstovat více obilí, jehož větší množství nejspíše oceníme v budoucnosti
Kabinet také hodlá zrušit povinné přimíchávání biosložky, která pohonné hmoty prodražuje a jejíž enviromentální přínos je sporný. Vedle úspory pro motoristy by to zároveň mělo být vítanou změnou pro zemědělství. Část odborné veřejnosti totiž dlouhodobě kritizuje fakt, že velkou část kvalitní zemědělské půdy zabírá řepka, z níž se biosložky vyrábějí. „Zároveň to umožní našim zemědělcům pěstovat na polích více obilí,“ komentoval rozhodnutí Petr Fiala s tím, že to bude s ohledem na situaci na Ukrajině v dalších letech určitě potřeba.
Zrušení biosložky a silniční daně navíc není jen momentální reakcí na těžkou situaci s cenami ropy, která výrazně dopadá na ceny pohonných hmot. „To bude opatření trvalé, ne dočasné.“ uvedl ministr financí Zbyněk Stanjura.
Podle něj to vedle úspory pro podnikatele bude znamenat také menší byrokracii pro stát. Stanjura zároveň uvedl, že takové adresné opatření vláda preferuje před plošnými opatřeními, které zadlužují státní pokladnu a podporují i bohaté spotřebitele, kteří to tolik nepotřebují.
Třetím opatřením budou kontroly, zda růst cen není způsobem spekulacemi a přílišnými maržemi prodejců. „Jsme připraveni tvrdě zasáhnout,“ konstatoval premiér Fiala. Ten zároveň vyzval občany, aby si v případě pohonných hmot nedělali zásoby dopředu. „Zásoby ropy má Česká republika dostatečné, není žádný důvod k panice,“ uklidňoval premiér.
Biosložka v pohonných hmotách ovlivňuje jejich cenu
Podle člena Národní ekonomické rady vlády Lukáše Kovandy uleví zrušení silniční daně spíše dopravcům než individuálním motoristům. „Sníží výrazněji náklady provozu například kamionu než osobního auta. Silniční daň totiž narůstá v případě osobních vozidel se stářím a objemem motoru auta,“ komentuje Kovanda.
Analytik připomíná, že přimíchávání biosložek bylo zavedeno v roce 2007 pro naftu a od dva roky později pro benzín. „Od roku 2010, kdy došlo k zatím poslednímu navýšení podílu přimíchávané biosložky, se musí povinně přimíchávat alespoň šest procent do nafty a alespoň 4,1 procenta do benzínu. Když se v roce 2007 začínala biosložka přimíchávat do nafty, stoupla tehdy kvůli tomu cena nafty až o 40 haléřů na litr. Tehdy se ovšem do nafty přimíchávala pouze dvě procenta. Přimíchávání šesti procent tak dnes i po zohlednění inflace zdražuje naftu o zhruba 1,20 koruny na litr. V případě benzínu tak má biosložka na svědomí zdražení o zhruba jednu korunu na litr,“ kalkuluje ekonom.
Jaké kroky vláda v oblasti snížení cen pohonných hmot neudělá?
Vláda naopak nepřistoupí k zastropování maximální ceny pohonných hmot nebo ke snížení spotřební daně, o čemž se původně spekulovalo.
Zdroj informací: BusinessInfo.cz
Informace ekonomického typu naleznete také v naší kategorii B2B novinky.