Obuvník Michael Horký tvoří pod značkou Horký Boty i udržitelnou obuv

Rozhovor s Michaelem Horkým o udržitelnosti je další krok našeho informačního webu o módě Fashion Industry CZ k šíření povědomí o firmách a lidech, působících nejen v Česku, věnujících se udržitelnosti.

Udržitelnost je v současné době velké téma a i my považujeme za důležité mu dávat prostor. Navázali jsme spolupráci s prvním ročníkem festivalu udržitelné módy ReFashion v Ostravě. A následně jsme přemýšleli, kterou firmu, pro niž je udržitelnost při jejím fungování podstatná, respektive jejího představitele, oslovit s nabídkou rozhovoru.

Je obvyklé, že se udržitelností zabývají firmy a módní návrháři, kteří nabízí převážně oblečení, ale kolik firem tvořících obuv z udržitelných materiálů v Česku znáte? Velmi progresivní firmou, nejen v této oblasti, je společnost Horký Boty s.r.o., jejímž majitelem je obuvník Michael Horký, s nímž jste si mohli zhruba před rokem přečíst rozhovor v naší kategorii Rozhovory.

Je to v podstatě rok, co jsme spolu dělali rozhovor, tehdy jsi začínal provozovat e – shop. Jak se aktuálně máš?

Po roce fungování e – shopu jsem spokojený, lidé tam najdou klasickou pánskou obuv řemeslně zpracovanou.

Co se u Tebe za ten rok změnilo?

Díky navštíveným veletrhům v zahraničí, jak ve Varšavě, tak Istanbulu, jsem se dostal k novým materiálům využitelných při dokončování obuvi, je to skvělé a posunulo mě to dál. Zaujala mě kvalita produktů, přilnavost, možnost další práce s tím, propojenost od úpravy kůže až po finální lesk.

Musím říct, že nabídka vystavovatelů mě velmi příjemně překvapila a značně předčila moje očekávání, a to mám s čím srovnávat, protože spolupracuji s firmami z různých zemí, mezi nimiž je i Itálie.

Jaké vnímáš aktuální trendy v odvětví obuvi?

Hlavní trend je udržitelnost a v blízké budoucnosti bude mít ještě větší význam. Když jsem přemýšlel, jak spojit udržitelnost s obuví, vyšla mi kvalita. Bota, která se nemusí vyhodit, nezatěžuje životní prostředí a nemusí se spotřebovávat nové a nové komponenty, to je chtěný výsledek.

Každá vyhozená bota je totiž těžce recyklovatelný odpad. Ročně se na světě vyrobí zhruba 20 miliard párů obuvi. Cyklus boty končí na skládce a množství odpadu, které vznikne, je tedy šílené. Vznikne zhruba 20 milionů tun odpadu. Podešev obecně a u dámské obuvi obzvláště je katastrofa, také podpatek, ten je z plastu. Svršek je rovněž těžce recyklovatelný. Kůže je činěná ve většině případů chromem, ten je jedovatý a při spalování se stává karcinogenním.

Nabízí se tedy otázka, jak to řešit, ideálně odpadu předcházet?

Odpověď je vyrábět boty pro dobu nošení 4, 5, 6 let kvalitním zpracováním, z kvalitních materiálů a při jejich výrobě myslet na to, že obuv bude možné a potřebné opravit. Se zmíněným přístupem je potřeba ideální počítat již při samotném návrhu obuvi.

Pánská obuv značky Horký Boty

Pánská obuv značky Horký Boty, autor fotografie – Zdeňka Hanáková

Druhá cesta je vyrábět obuv z ekofriendly materiálů – zde jsou v podstatě dvě možnosti, první je výroba z přírodních polymerů a ta druhá je výroba z recyklovaných polymerů. Pro představu, na výrobu dámské kozačky z kůže se spotřebuje 25 tisíc litrů vody, což není zrovna nezanedbatelné množství vody.

K přírodním polymerům – mezi tyto se řadí materiály z ananasu, korku, kaktusu, manga. Přírodní polymerové materiály jsou charakteristické svou strukturou, což ocení fanoušci designu. A báječné je, že jsou rozložitelné v přírodě.

Udržitelná obuv značky Boty Horký z kaktusu a korku

Udržitelná obuv značky Horký Boty z kaktusu a korku, zdroj fotografie – archiv Michaela Horkého

K recyklovaným polymerům – jsou tvořeny z pet lahví, například zhruba 1 pet láhev se využije na výrobu podešve jednoho pár obuvi.

Co Tě přivedlo k udržitelným materiálům?

Kdysi dávno jsem si četl, proč si lidé mají kupovat značkové a kvalitní zboží, psali tam, že to vydrží několinásobně déle a netvoří se díky tomuto přístupu tolik odpadu. Jednou mě napadlo, že by bylo fajn docílit tohoto i u obuvi.

U mě konkrétní cesta a objevení udržitelných materiálů začaly jedním dotazem, zda mám v úmyslu tvořit veganskou obuv a já se doslova šklebil (žádné slovo můj tehdejší výraz lépe nevystihne) a řekl, že z koženky nikdy nic tvořit nebudu, ale po tom, co jsem se vnořil do zjišťování informací o udržitelných materiálech, jsem objevil nevídané možnosti a objevil jsem přírodní polymery – kaktus, ananas, jablko, banán, mango, aj., v čemž smysl vidím a chci jít i touto cestou.

Udržitelné materiály, zdroj fotografie - archiv Sandry Friebové

Udržitelné materiály, zdroj fotografie – archiv Sandry Friebové

Jak je na tom výroba udržitelných materiálů v Česku?

Když jsem hledal tyto materiály po celém světě, tak nejdostupnější byly z Asie, Střední Ameriky a z Evropy Španělsko…s evropskými firmami jsem se nedomluvil na spolupráci, zkoušel jsem to, ale na moji snahu o komunikaci nereagovali.

V Česku se udržitelnými materiály nezabývá nikdo, ale dovolím se podělit o novinku, s Baťovou Univerzitou ve Zlíně jednáme o spolupráci v této oblasti.

V čemž spatřuješ výhody při práci s udržitelnými materiály?

Jedná se v podstatě o metráž, vzniká z toho minimum odpadu a je z nich lepší výtěžnost než z klasické kůže. Je ale potřeba zmínit, že udržitelné materiály nejsou použitelné úplně na jakoukoliv obuv. Pánská polobotka si žádá lesk a to udržitelné materiály nedokáží poskytnout.

Jak je na tom udržitelná obuv s dobou výdrže?

Zatím sám na sobě testuji udržitelnou obuv, kterou jsem si pro sebe zhotovil z ananasového polymeru a nosím ji už 2 měsíce během pracovní doby, když jsem v dílně. Musím přiznat, že jsem sám velmi překvapen, protože jsem očekával nějaké mouchy, jak se říká a zatím nic. Jak dlouho vydrží nevím, ale minimálně 2 roky určitě musí, protože tato doba odpovídá našim českým zákonům.

Udržitelná obuv značky Horký Boty z ananasu

Udržitelná obuv značky Horký Boty z ananasu, zdroj fotografie – archiv Michaela Horkého

Jaké boty z udržitelných materiálů nelze vytvořit?

Nedělal bych pánskou společenskou obuv. Ale dámskou lodičku a vycházkovou volnočasovou obuv je z udržitelných materiálů možno vytvořit.

Hnědá pánská obuv značky Horký Boty

Hnědá pánská obuv značky Horký Boty, autor fotografie – Zdeňka Hanáková

Údržba této obuvi – čemu se vyhnout, co udělat?

O obuv z udržitelných materiálů lze pečovat obvyklým způsobem jako o obuv běžně dostupnou. Je vhodné ji udržovat v čistotě pomocí vlhkého hadříku a něčím ji naolejovat. Určitě bych tuto obuv nevystavoval vlhku, stejně jako obuv koženou. Udržitelná obuv není vhodná na nošení do bahna.

V čem je zásadní přínos udržitelných materiálů?

Na vstupech je nulová produkce CO2, jsou zhotoveny z rostlinných materiálů, ty CO2 spotřebovávají. Úžasné je, že kvůli výrobě udržitelných materiálů nemusí umírat zvířata. Při likvidaci obuvi se lépe ekologicky likvidují než materiály jako kůže a guma. Ideální výsledek v budoucnosti vidíme v dosažení biodegradability – hodíte nechtěnou obuv do směsného odpadu a ta obuv zanikne, sama se rozloží.

Která žena Tě zaujala naposledy nejvíce?

Moje maminka, pracuje se mnou a podílí se svojí prací na výsledné obuvi značky Horký Boty. Od maminky jsem se toho v životě naučil mnoho nejen v oblasti obuvi a jsem za to vděčný.

Jak reagují lidé na to, když zjistí, že jsi obuvník?

Jsou nadšení a mají spoustu dotazů a následně se z této komunikace stává diskuze na celý večer, což je někdy náročné.

Obuvník Michael Horký a majitelka Fashion Industry CZ Sandra Friebová

Obuvník Michael Horký a majitelka Fashion Industry CZ Sandra Friebová, zdroj fotografie – archiv Sandry Friebové

Co bys chtěl vzkázat našim čtenářům z oblasti firem a odborníků?

Jsem otevřen spolupráci s návrháři obuvi, protože věřím, že zvláště v dnešní náročné a divné době je nejvyšší čas začít více spolupracovat a tvořit tak společně lepší budoucnost.

Od kdy u Tebe můžou zákazníci požadovat udržitelnou obuv?

Těším se na objednávky a jsem připraven odpovídat také na dotazy ohledně mojí výroby udržitelné obuvi.

Děkuji za rozhovor.

Zdroj fotografií: archiv Michaela Horkého

Navštivte web značky Horký Boty.

Informační web o módě Fashion Industry CZ vám rozšíří obzory nejen v oblasti nových produktů a služeb v módním průmyslu, módních přehlídek a odborných veletrhů, ale i v oblasti ekonomiky aj.

Informace k článku – jedná se o inzerci.