Oblečeme dámy i pány na různé společenské události, které život přináší, říká Romana Kuželová z české rodinné firmy Šohajka
Co je přesně vaší náplní práce?
Vše pro rozvoj a podporu podnikání rodinné firmy Šohajka, která působí na českém a slovenském trhu v oblasti dámského a pánského vrchního pleteného ošacení, designové konfekce, pánských košil, kalhot, bund, apod.
Co vás nejvíce baví na vaší práci co je na ní nejnáročnější?
Velmi mě baví různorodost, kterou přináší. Jsem nadšená i z módního odvětví, v němž naše firma Šohajka působí. Mám vystudovanou střední oděvní školu v Liberci. K mému studiu mě přivedl můj zájem o obor. Když jsme domů pořídili šicí stroj, tak byl pro mě jak magnet. Milovala jsem časopis Burda. Nevím, jestli vám to něco říká, ale byl to časopis, kde byly střihy a bylo možné podle nich šít. Natolik mě to zaujalo, že v sedmé třídě jsem si s tím už poradila sama.
SPŠT Liberec byla moje jasná volba. Konstrukce střihů, materiály nebo technologie výroby mě vůbec nepřišly náročné. Následné studium na TU Liberec byla spíše nerozvážnost, ale nakonec jsme za ni ráda, i přesto, že již dnes nemám příliš mnoho času ani potřebu šít. Kdykoli si ke stoji sednu, snadno šiji, je to jako jízda na kole – ta se nezapomíná. Vždy jsem se i při své práci pohybovala v blízkosti oděvů.
Co se týká náročnosti, je to paradox, mám ráda tu různorodost, ale právě ona je velmi náročná na to, aby se člověk věnoval co nejvíce všem oblastem činnosti v plném rozsahu.
V dnešní době je obor našeho podnikání obsáhlý, náročný a proto ekonomické nebo manažerské dovednosti musí být součástí celého podnikání.
Můžete prosím představit firmu Šohajka?
Šohaj Strážnice výrobce pánských košil si zřídil podnikovou prodejnu v soukromém objektu, který byl v rámci restitucí navrácen původní majitelce. Tato nám nemovitost prodala a pokračovali jsme nadále s prodejem zavedeného sortimentu i se zavedeným názvem Šohajka, pod kterým se prezentujeme i při velkoobchodní činnosti. Pořádáme 2x ročně prezentaci kolekcí zastupujících evropských značek, v sídle naší firmy ve Strážnici, a pro obchodní partnery z Prahy a okolí v hotelu Golf v Praze.
V našich kamenných prodejnách v Olomouci, Brně, Zlíně, Jindřichově Hradci či ve Strážnici poskytujeme prvotřídní servis a osobní přístup k zákazníkům. Na našich prodejnách prodáváme nejrůznější značky dámských i pánských oděvů, jejichž počet od doby našeho vzniku postupně narůstá.
V čem vidíte rozdíl při srovnání současnosti a minulosti módního průmyslu, kdy jste ve firmě Šohajka začínala pracovat?
Ve společnosti Šohajka pracuji od roku 2000. Určitě se změna výrazně projevila v digitalizaci a způsobu práce. Náročnost zaujmout a obsloužit zákazníka je určitě výrazný aspekt. Co se týče inovace společností, které zastupujeme, tak tam je změna minimální, vždy udržovali krok s módními trendy, inovacemi materiálů, střihů a nebo již na začátku zmíněnou digitalizaci.
Úplně všeobecně náročnost zákazníka roste, vzhledem k velké nabídce v oděvním průmyslu, hledají zákazníci stále něco jiného, zajímavého. Bohužel povědomí o kvalitě materiálů, nebo konečných úpravách materiálů, je pro mnoho zákazníků stále vzdáleno a velké povědomí o ní bohužel nemají.
Obecně vnímám větší flexibilitu u objemu objednávek, je menší, ale častější.
Spolupracujete s českými firmami, prodáváte jejich módní doplňky například?
V odvětví maloobchodu samozřejmě s několika firmami spolupracujeme.
Co je pro vás zásadní při výběru firmy, která vám bude dodávat zboží, ať už pro maloobchod či velkoobchod?
Jako pro každého člověka je to spolehlivost a komunikace. Těžko se spolupracuje, když se nemůžete spolehnout na dodávky zboží. Rádi zkoušíme nové věci, ale vždy volíme tak, aby se výrobky hodily do našeho stávajícího portfolia produktů.
Zvažovali jste, že byste si něco nechali vyrobit jinou firmou pro vás, exkluzivně například kolekci dámské či pánské módy?
Zatím ne, důvodem jsou obsáhlé kolekce od našich dodavatelů s nejnovějšími módními prvky, inovací materiálů apod., takže vlastní brand značky Man´s ego zatím neplánujeme.
Jaké jsou letošní cíle firmy Šohajka?
Hledáme v rámci velkoobchodní spolupráce dámské šaty, ale jsme v průběhu jednání s jednou řeckou firmou, tak uvidíme. Rozšiřujeme nabídku o pracovní pomůcky, chceme zaujmout více zákazníků i z jiných oblastí než jen čistě fashion, abychom stabilně stáli tzv. na více nohách, jak se říká.
Zásadním milníkem naší firmy v letošním roce bude odchod paní Kuželové do důchodu s tím, že pro naše zákazníky se nic nemění. Máme v úmyslu se věnovat stálému zlepšování digitalizace v naší firmě a rádi bychom otevřeli ještě jednu kamennou prodejnu. Prozatím o lokalitě ještě nejsme pevně rozhodnutí, ale asi to bude někde na Moravě. Sledujte nás na našem webu.
Čeho si nejvíce ceníte na svých zaměstnancích?
Je to loajalita, myslím, že je móda baví a chápou, že pokud bude fungovat firma, tak i oni budou mít kde pracovat a trávit čas svého pracovního života v příjemné a klidné atmosféře. Jedna s našich nej zaměstnankyň říká – „Musíme si vážit každého zákazníka, a tak pro ně uděláme maximum.“ Já mám hranice, tak to chápu jako vzájemnou spolupráci, která musí být výhodná pro obě strany.
Můžeme se těšit na setkání na veletrzích Styl a Kabo v srpnu letošního roku?
Navštívili jsme poslední dva ročníky, abychom měli představu, jak na nás budou reagovat i obchodníci, kteří nás neznají. Nové zákazníky jsme našli a účel nám tedy vystavování tam splnilo, ale vzhledem k finanční i časové náročnosti, nebudeme na dalším ročníku vystavovat. Současně s veletrhem máme vlastní kontrakty u nás v showroomu ve Strážnice a také v Praze.
Co u vás v nabídce sortimentu naleznou dámy a pánové?
Naše zákazníky upoutává nabídka značek. Jedná se o evropské značky, kdy historie mnoha z nich začíná od 19. století a naše nabídka je velmi rozsáhlá a 3 z nich mají vlastní výrobu a sami si vzorují. Zásadní u značek, které nabízíme svým zákazníkům, je pro nás kvalita jejich produktů a kladný vztah k módním trendům.
V rámci velkoobchodu nabízíme dámské značky do velikosti 52 a 54.
U pánské módy jsme schopni pokrýt celou velikostní škálu a najdete u nás i nadměrné velikosti ve větším rozsahu než u dámské módy. Největší velikost máme 72, což je 7, 8 XL.
Nabídka na našich prodejnách je sestavena převážně ze značek, které zastupujeme velkoobchodně a menší část, hlavně v dámské módě, je doplněna od jiných společností. Pro pány je typické, že přicházejí, když nastane správné počasí a oblečou se takzvaně od hlavy až k patě. Rády do našich obchodů chodí dámy a nakupují např. košile nebo polokošile jako dárek. Pokud budu mluvit za pánskou módu, tak určitě u nás nejvíce vedou košile, polokošile, kalhoty a v menším měřítku pak obleky jak společenské, tak volnočasové.
Dámská móda je více o jednotlivých kouscích triček, šatů a kalhot. Dámy více hledají něco zajímavého, jiného. Jsou rády jedinečné a originální. Barevnost je důležitá, ale každé sluší něco jiného, mnohdy jdou pro určitou věc a nakonec odejdou s úplně něčím jiným a jsou spokojené.
Prodej zboží je podpořen zákaznickými kartami, velmi vstřícným personálem a velkou trpělivostí, díky čemuž se nám zákazníci vrací.
Chodí k vám muži nakupovat sami nebo častěji s dámským doprovodem?
Dříve chodili muži v doprovodu, teď už chodí více pánů i samo.
Jaký typ módy nosíte vy osobně nejraději?
Volnočasový styl, v podstatě casual, a to kalhoty, trika apod. Mám ráda, když moje outfity jsou pohodlné a sladěné do sportovního stylu.
Jakou jednu věc máte ve svém šatníku, botníku nebo v oblasti módních doplňků jako jsou kabelky nejraději?
Bezesporu bundy.
Jakou barvu máte ráda a co byste si na sebe nikdy neoblékla?
Mám ráda šedou, modrou a červenou barvu. Asi bych si na sebe nikdy neoblékla hnědou a zelenou barvu.
Co ráda děláte ve volném čase?
Na koníčky úplně čas nemám. Věnuji se ráda svým dětem, je to pro mě skvělý relax, starší syn má už 18 let a tak jsem ráda za to, že se mnou ještě nějaký čas chce trávit.
Co vás v poslední době nejvíce potěšilo?
Velmi sobecky musím přiznat, že jsem hrdá na značky, které zastupujeme a přinášíme na český a slovenský trh.
Děkujeme za rozhovor.
Informace k rozhovoru: jedná se o inzerci
Zdroj fotografií: archiv Romany Kuželové
Více informací o firmě Šohajka naleznete na jejím WEBU.
Pokračujte ve čtení dalších zajímavých článků s obsahem fashion a lifestyle ZDE.