Slyšeli jste už o Unique Client – projektu Ateliéru designu oděvu a obuvi UMPRUM (Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze)? Studenti zmíněného ateliéru a školy se zaměřili na osoby, kterým nepadnou klasické konfekční oděvy.
Studenti Ateliéru designu oděvu a obuvi se v uplynulém semestru zaměřili na ty, kteří nemají to štěstí, aby jim padlo standardní konfekční oblečení. Projekt Unique Client, jež vznikal pod vedením Simony Rybákové, má upozornit nejen na specifické potřeby mnohých lidí, ale i na upozadění jejich potřeb v jinak velmi konzumním světě.
Informace k fotografii: Unique Client Marek a studenti Ateliéru designu oděvu a obuvi, foto – Viktorie Macánová
Mladý muž nesehnal oblek na maturitní ples, aneb první impulz pro vznik projektu
Idea zabývat se tímto problémem se opírá o osobní zkušenost Simony Rybákové, kdy se před nedávnem náhodou potkala s mladým mužem Markem, který potřeboval oblek na maturitní ples, ale neměl to štěstí, aby mu padlo standardní konfekční oblečení.
Kostýmní designérka se tento úkol rozodla přijmout jako výzvu a se studenty Ateliéru designu oděvu a obuvi, který v letním semestru 2020/2021 dočasně vedla, téma společně rozpracovali. Studenti se zaměřili na klienty s „nekonfekční“ postavou, které oděvní výroba nemá primárně ve svém „hledáčku“. Nastudovali specifickou problematiku a řešili oblečení pro lidi, kteří ze zdravotních důvodů, důsledkem úrazů, vrozených anomálií nebo životosprávy nemohou nosit konfekční oděvy.
Informace k fotografii: Jaroslav Vích – Unique Client – Ateliér designu oděvu a obuvi UMPRUM, foto – Jakub Delibalta
Oblečení z projektu pro nekonfeční postavy respektuje nejen potřeby klientů, ale i jejich osobnost
Zadání mladé návrháře motivovalo, aby se více soustředili na fyzickou stránku lidského těla, tělesnost, ale i psychologii práce s vybraným klientem, pro kterého navrhovali oděvní kolekci. Ve svých návrzích řešili specifické potřeby svých klientů a pomáhali se vypořádat s nejrůznějšími nedostatky. Kromě individuálních kolekcí řešili i společný ateliérový úkol – šatník pro klienta Marka, který byl zároveň inspirací k zadání tohoto tématu.
Jednotlivé kolekce, kde modely byli sami klienti, nafotili studenti Ateliéru fotografie II. Projekt včetně fotodokumentace byl zatím k vidění na výstavě klauzurních a semestrálních prací Artsemestr léto 2021. Získal velký ohlas mezi širokou i odbornou veřejností a nejnověji byl oceněn Cenou rektora UMPRUM, jako nejlepší studentský projekt uplynulého akademického roku.
Zdroj informací a fotografií: UMPRUM
Informace k úvodní fotografii: Hana Valtová – Unique Client – Maruška – photo – Kateřina Sýsová