Běžní spotřebitelé, zákazníci kupující výrobky módního průmyslu mnohdy vůbec netuší, jaké je zákulisí módního průmyslu. V souvislosti s pandemii koronaviru vyplývá na povrch, jak moc zásadní je např. 10 centů od módních značek pro lidi, kteří tvoří jejich výrobky.

Pracovníci, kteří vyrábí oděvy pro módní značky trpí, zatímco zisky módních značek se vracejí

200 organizací zabývajících se právy požaduje, aby značky napravily své rozložené odvětví tím, že položí peníze na stůl, aby zajistily, že pracovníci budou moci krmit své rodiny a dodržovat pracovní práva.

Za pouhých deset centů navíc za tričko mohou společnosti jako Amazon, Nike a Next zajistit, aby pracovníci pandemii přežili. Zde je vidět, jak je zmíněných 10 centů od módních značek zásadní.

Koalice více než 200 organizací dnes oznámila rozsáhlé požadavky značek oděvů a maloobchodníků na úlevu hotovosti pro trpící pracovníky oděvů a reformu průmyslu.

Miliony oděvních dělníků se snaží krmit své rodiny, módní značky je opustily loni v březnu. Módní značky a maloobchodníci reagovali na krizi tím, že odmítli platit své účty a pomocí snížené poptávky po oděvech získávali od dodavatelů ještě nižší ceny. Pracovníci vyrábějící oděvy po celém světě čelili rozsáhlé ztrátě pracovních míst a příjmů, což mnoho lidí vedlo k hlubší chudobě a hladu. Rok po krizi se mnoho značek vrátilo k ziskovosti a některé dokonce dosáhly rekordních výnosů, zatímco pracovníci v jejich dodavatelských řetězcích se snaží přežít.

Kampaň #PayYourWorkers #RespectLabourRights spojuje více než 200 odborových svazů a skupin občanské společnosti z více než 40 zemí a požaduje, aby značky poskytly okamžitou úlevu pracovníkům oděvů a přijaly vymahatelné závazky k reformě jejich rozbitého průmyslu.

S tímto webem koalice zahajuje petici a vyzývá značky a maloobchodníky, jako jsou Amazon, Nike a Next, aby dostáli své odpovědnosti přispívat prostředky k udržení příjmu pracovníků po celou dobu pandemie, respektovat právo organizovat se a kolektivně vyjednávat a ujistěte se, že zaměstnanci už nikdy nebudou bez peněz, pokud jejich továrna zkrachuje, podpisem do sjednaného odstupného záručního fondu.

Problémy jsou také v Kambodži, což vyplývá ze slov Sophorna Yanga. Pracovníci v Kambodži během pandemie ztratili kvůli konáním značek mzdy o miliony dolarů. Je čas, aby značky uznaly klíčové postavení, které zastávají v dodavatelských řetězcích pro oděv a obuv, a převzaly odpovědnost za mzdy pracovníků, kteří jim rok co rok vydělávají miliardy dolarů zisků “, uvedl Sophorn Yang, prezident kambodžšké aliance odborových svazů.

PayYourWorkers.org – již spuštěný web kampaně je k dispozici v 8 jazycích. Mezi 200 podporujícími organizacemi jsou místní odbory, jako je Garment Labour Union in India, hlavní odborové federace, včetně UNI Global Union, a mezinárodní organizace a sítě jako Oxfam a Clean Clothes Campaign. V globálním týdnu akcí organizují odbory a aktivisté tento týden plánované společensky vzdálené akce na frontách obchodů a před továrnami v zemích po celém světě spolu s akcemi v oblasti digitálních a sociálních médií.

Anton Marcus přináší pohled na situaci na Srí Lance. Anton Marcus, společný tajemník zón volného obchodu a odborových svazů zaměstnanců všeobecných služeb na Srí Lance požaduje širokou podporu této kampaně: „Zaměstnavatelé srílanského oděvního sektoru nevyplatili svým zaměstnancům plnou mzdu a bonusy a zrušili dopravu a potravinovou podporu během první vlny v březnu až květnu 2020. Podle našich výpočtů dluží zaměstnanci oděvů alespoň 24 milionů USD pouze za toto období. Asi 200 000 zaměstnanců přišlo o práci, aniž by dostávali odměnu, na kterou mají nárok. Mezitím čísla vývozu oblečení sotva klesla. Značky a dodavatelé musí převzít odpovědnost a splatit zaměstnancům oděvního sektoru to, co jim dluží.

Next a Nike patří k „Super Winners“, kteří se rychle vzpamatovali ze ztrát pandemie a znovu začali vydělávat v roce 2020. Amazon si vedl ještě lépe a vykázal téměř 200 procentní nárůst zisků, přičemž v první vzrostl na ohromujících 6,3 miliardy USD rok pandemie. Tyto společnosti mohou a musí zajistit, aby pracovníci neplatili cenu za pandemii ze svých mezd v chudobě.

10 centů od módních značek má velký význam

10 centů od módních značek má obrovský význam pro pracovníky, kteří pro ně vyrábí módní sortiment

Ineke Zeldenrustová z kampaně Clean Clothes Campaign říká: „Vypočítali jsme, že módním značkám by trvalo jen deset centů za tričko, aby se zajistilo, že pracovníci oděvů budou moci alespoň přežít pandemii, a posílit ochranu nezaměstnanosti do budoucna. To je minimum, které by značky měly dělat na cestě k životním mzdám, které se musí stát standardem postpandemického oživení. Tento návrh je dosažitelný a značky a maloobchodníci, kteří tvrdí, že tomu tak není, zvyšují zisk před blahobyt svých zaměstnanců.

Další informace

Kampaň Clean Clothes v srpnu 2020 spočítala, že globálním pracovníkům dlužily mzdy za první tři měsíce pandemie 3,2–5,8 miliardy USD.

Průzkum PennState Center for Global Workers ‚Rights v říjnu 2020 ukázal, že dodavatelé oděvů již propustili 10% pracovníků.

Zpráva konsorcia Workers Rights Consortium z listopadu 2020 ukázala, že velké procento pracovníků v oděvech snižuje příjem potravy kvůli ekonomickým dopadům pandemie na jejich příjem.

V srpnu 2020 Středisko pro podnikání a lidská práva rovněž zdůraznilo problém zvýšeného vylučování odborů v oděvním odvětví během pandemie.