Práci zdarma neposkytuji!

Možná většině z vás proběhne hlavou…to je samozřejmé. Kdyby bylo, nepíši tento článek. A teď vás možná napadá, tak to dělá charitu. Téma hodnota práce by obsahem vydala na více článků nejen u mě na webu, ale chci jí věnovat pouze tento jeden, alespoň v této chvíli i s výhledem do blízké budoucnosti.

Pochopila jsem, že ne všichni mohou být moji klienti

Dovolím si připomenout, jsem česká holka, která pracuje v módním průmyslu už více než 11 let, studovala jsem střední i vysokou školu a vždy jsem se lidem v módním průmyslu snažila pomoct a často i více než se ode mě očekávalo. Ne vždy jsem se ale setkala s adekvátní a zaslouženou reakcí. Nechci si stěžovat, jen ukázat, že vše není sluníčkové v módním průmyslu, jak se obvykle lidem mimo něj může zdát.

Díky svým různým zkušenostem si dnes spolupráce vybírám, přemýšlím, čeho případně chci být součástí a čeho ne a i když to zní nafoukaně, je to myšleno dobře pro mě i moje klienty (ti, kteří jsou féroví a váží si mojí osoby, energie i mojí práce a zkušeností se snahou získávat další a vzdělávat se), protože když budu spokojená, budu dělat svoji práci dobře, mít energii a čas na klienty, kteří o mé služby stojí a s radostí se jim můžu věnovat naplno, budu šťastná a následně i zdravá.

Jsem šťastná za to, že lidé, kteří v mém životě být neměli a nemají, už v něm nejsou, a to jak v oblasti pracovní, tak osobní. S některými jsem se přestala bavit já, jiní odešli. Buď jsem pochopila, že nemáme společnou cestu, protože byli například nespolehliví a já jsem chápala a chápala, což mě stálo spoustu nervů a zbytečně promarněného času a oni nechápali, že dělají něco špatně, věřila jsem, že pochopí.

Teď si řeknete, třeba jen nechápali, ale já nechci ztrácet čas s lidmi, s nimiž nejsem tzv. na stejné vlnové délce. Některé lidi jsem ani asi upřímně zajímala dlouho a oni se mě nezeptali, jak se mám ani jednou a časem mi došlo, že marním čas a energii, když já jsem se o ně zajímala a ještě jim byla nápomocná a oni to brali jako samozřejmost. A co hůř, mnohdy jsem si jako člověk se silnou sebereflexí pokládala otázku, co dělám špatně.

Sebereflexe je fajn, ale někdy je fajn si připustit, že je chyba jinde. Dnes si říkám obecně, udělala jsem maximum, můžu být v klidu a nějak to dopadne, případně není to o mně. A objevily se nové příležitosti a hlavně fajn lidé a já se cítím lépe.

Vždy jsem do své práce dávala srdce a měla hodně velkou sebereflexi, možná v minulosti hraničící i s vlastní neúctou k sobě sama, chtěla jsem a chci na sobě pracovat, ale pochopila jsem, že prostě ne každý člověk některého člověka ocení.

A pokud chceme zapůsobit na lidi, kteří nás vůbec neberou vážně, tak asi nikdy ani brát nezačnou, ať uděláme cokoliv. Pro nás to bude znamenat ztrátu času a energie, které bychom měli věnovat tam, kde to má smysl a kde nás ocení. Možná že po úmorné dřině a času by nás takovíto lidé brát vážně začali, ale potom už nás to zřejmě nebude ani těšit.

Články zadarmo? Ano a ve velkých médiích.

Módní průmysl je specifické odvětví. I po těch letech a různých, nejen dobrých, zkušenostech to s radostí říkám. Je zde mnoho srdcařů, lidí, co svoji práci milují a jdou si za svým cílem. Někdo by mi možná řekl, že je to tak v každém odvětví, kdo má mnoho známých z různých sfér, tak jako já a je v módním průmyslu i delší dobu než já, tak vám potvrdí, že módní průmysl je skutečně specifický.

Chci připomenout, že si velmi vážím toho, že můžu dělat svoji práci, být lidem a firmám užitečná a mám lidi ráda a těch fajn a upřímných si vážím. Upřímnost člověka posouvá dál, dává mu energii, naději a případná konstruktivní kritika možná na chvíli upřímně zamrzí, ale posouvá člověka dál. Díky za to, že v mém okolí je čím dál více fajn lidí v tom směru, že se umí chovat, ví co chtějí a hledají cesty jak toho dosáhnout, prostě konají a umí či se učí nechat věci plynout.

Jsem česká holka, která se práce nikdy nebála a nebojí a byla ochotná ve svých začátcích snést hodně příkoří (dnes si říkám, že zbytečně, ale chybami se člověk učí a postupně dojde k sebehodnotě). Rozhodla jsem se psát dnes tento článek proto, abych inspirovala další srdcaře kolem sebe k zamyšlení a lidi zaslepené ke změně úhlu pohledu…i když v tomto druhém případě je pouze malá naděje, že to vyjde (dnes už to vidím reálně ale stále s nadějí, lidé jsou občas zaslepení, ale pod tou slepotou hodně hluboko jsou fajn), ale jak jsem psala, jsem optimistka, a kde není impulz, není cíl.

Odvádím poctivě daně a nikdo mi nic zadarmo nedá, tak jako všem slušným, poctivým a fajn lidem. Pracuji na sobě a vážím si své práce i lidí okolo sebe, nemůžu a nechci pracovat zadarmo.

Stalo se mi několikrát, že jsem oslovila i méně známé české fashion designery a firmy s nabídkou prezentace na mém webu (vím, že nedřou bídu s nouzí a já že nemám web s milionovou denní návštěvností), ale uvědomuji si, že je jich hodně, je zde konkurence a nemají to snadné, ale kdo má?! A reklama pomáhá, zvláště ta na oborovém webu a hlavně dlouhodobě. Kdyby totiž reklama fungovala tak, že po jednom článku jsme miliardáři, nebyla by všude a opakovaná (ano, záleží na strategii konkrétní firmy, ale věřím, že chápe moji myšlenku).

Připomínám, že mnoho designérů a malých firem jsem různě podporovala během mnoha let, ještě jen jako redaktorka, spousta z nich tehdy začínala, hledala jsem způsoby, šířila povědomí o jejich událostech a tvorbě. Upřímně, asi každý soudný člověk by čekal, že když dám rozumnou cenu za svoji práci, docení to a dohodneme se na spolupráci a ještě s radostí mě podpoří i firmy. V Česku to takto často bohužel nefunguje. A reakce designérů? No, oni mi volali z časopisu xy, novin xy a nabízí mi rozhovor apod. zdarma.

Zdarma není zdarma

Kdysi jsem byla na kurzu pro vizážisty a stylisty z pohledu marketingu a zaznělo tam, buď vyděláváte, nebo platíte, nic mezitím není. A když se nad tím zamyslíte, je to pravda. Když já vytvořím reklamu zdarma pro návrháře, co mi dá on? Mnoho z nich by ani nenapadlo takový článek sdílet, pokud jim nepošlete odkaz a nepožádáte je, stejně jako firmy. Spolupráce má smysl i dlouhodobě pro obě strany a je o obou stranách.

Někteří lidé prvotně nejsou špatní, jen jim věci možná hned nedojdou. Možná nebyli vedeni k empatii k lidem okolo sebe a doposud se to v životě nenaučili. Možná jsou zavaleni běžnými starostmi, že nevidí nalevo či napravo. Nedávno mě překvapila jedna firma, která byla velmi překvapená, když jsem řekla, že mi způsobili problém v tom, že mi nedodali v určitém termínu (a to mám velké pochopení a času jsem jim dala hodně, rozhodně ne týden, také jsem jen člověk a život je dynamický – ne vždy jde vše podle našich představ) podklady, na kterých jsme byli dohodnutí…narušili mi práci a já jsem musela místo toho vymyslet něco jiného. Mějme přátelé k sobě respekt. A pokud nám něco vadí, řekněme to, slušně věcně, ihned.

Argument, že někdo začíná podnikat, neznamená, že by měl pracovat zadarmo, protože ekonomika…ano, můžeme chtít, aby měl nižší ceny, když získává praxi například a do jeho cen nelze promítnout léta zkušenosti a nabrané zručnosti například. Co mám na mysli ekonomikou? Hlavně náklady. Chvíle, kdy například píši články, znamená, že mám i notebook v nabíječce – spotřeba elektřiny a další. Ve chvíli, kdy bych něco dělala zdarma, znamená, že to platím ze svého. A kdo mě například na sociální síti Facebook zaplatí reklamu? Kdo za mě zaplatí na čerpací stanici za pohonné hmoty do auta, abych mohla přijet na nějakou událost apod.?

Stalo se mi, že některé firmy a návrháři mi řekli, vy/ty chcete/chceš po mě peníze a to já nemám zájem o takovou spolupráci, protože o mě psali tam a tam…mám zkušenosti s prací v inzerci ve velkých médiích, když vypadne například nějaký inzerent, že se rozhodne neinzerovat či nedodá podklady, často se tento prostor nahradí textem od redaktorů, který je zadarmo. Ale…píše text redaktor zadarmo? Ne, je za to placen. Nic není zadarmo! Chtít slevu je akceptovatelné, ale i když jen do určité míry, protože ekonomika… náklady bohužel nezmizí. Cena čehokoliv totiž nezahrnuje jen přímé náklady, proto ta sleva je tak trochu cesta do pekla a není to dlouhodobé řešení.

Závěrem bych moc chtěla poděkovat za dosavadní spolupráce vám, svým rozumným a fajn obchodním partnerům s dovětkem, že se budu těšit na další. Jsem otevřená spolupráci a komunikaci s lidmi, kteří si váží nejen sebe, ale i svého okolí a pracují na sobě a ideálně k tomu ještě inspirují i ostatní.

Měl někdy někdo odvahu chtít po vás práci zdarma?

Zdroj úvodní fotografie: pixabay.com

Pokračujte ve čtení lifestylových článků ZDE.