Mezinárodní den proti chudobě a oblečení

Říkáte si, jak souvisí Mezinárodní den proti chudobě, který byl včera a oblečení? Chudoba se týká bohužel celého světa, některých částí méně, jiných více. Já jsem se rozhodla, jako majitelka webu o módě Fashion Industry CZ, poukázat na to, co je mnohým stále neznámé a to význam ceny oblečení a obuvi.

Nízká cena oblečení často odráží špatně podmínky zaměstnanců oděvních značel

Nízká cena oblečení často odráží špatné podmínky zaměstnanců oděvních značek

Cena oblečení a obuvi odráží mnohem více než jen hodnotu zboží

I když pojem hodnota…to by bylo téma na celý samostatný článek. Každý člověk, který má alespoň průměrné povědomí o ekonomice ví, že k tvorbě ceny výrobku či služby se může přistoupit různými způsoby, často nákladovou kalkulací, kdy každý z nich má své klady a zápory.

Následující informace bude pro ty z vás, kteří se zajímáte o dění v módním průmyslu připomenutí, pro jiné z vás možná novinka. Pojem Rana Plaza je spojen s obrovskou tragédií, která si vyžádala zbytečné úmrtí a zranění obrovského množství lidí.

Rana Plaza byl komplex továren v Bangladéži, v němž se šilo oblečení pro značky, které nabízí módu dnes známou pod pojmem fast fashion. Rana Plaza se 24. dubna 2013 zřítila, ano příští rok to bude 10 let od této snad největší tragédie v módním průmyslu. Více podrobností o pádu komplexu Rana Plaza najdete například ZDE.

Pád továrny Rana Plaza přiměl oděvní značky jednat v oblasti zlepšení pracovních podmínek svých zaměstnanců

Pád továrny Rana Plaza přiměl oděvní značky jednat v oblasti zlepšení pracovních podmínek svých zaměstnanců

Když tragédie pomůže zaměstnancům k lepší budoucnosti

Právě pro ony značky oblečení, které jsou známé takřka po celém světě, pracovali pracovníci za příšerných pracovních podmínek a zanedbatelnou mzdu, která nepokryla často ani běžné náklady na život. Od doby tragédie se situace dle všeobecně dostupných informací lepší, ale stále má k ideálu velmi daleko.

Nejen o tématu nízké mzdy a nepříliš dobré pracovní podmínky zaměstnanců oděvních značek přináší informace také toto hnutí.

Pád Rana Plaza přiměl oděvní průmysl jednat a začít zlepšovat podmínky zaměstnanců. Je to ukázka toho, že často až teprve tragédie přiměje lidi otevřít oči a začít jednat.

Nákupy oblečení apod. ve slevě nejsou špatně, pokud jsou promyšlené

Nákupy oblečení apod. ve slevě nejsou špatně, pokud jsou promyšlené

Zajímejte se o původ oblečení, obuvi a módních doplňků, které si kupujete

Velmi zajímavou inciativou je Fashion Revolution Week, který pravidelně každý rok upozorňuje, že je zásadní zajímat se o původ svého oblečení. Zapojují se do něj i návrháři v Česku a ukazují, kdo stojí za oblečením, které jste si koupili. Více informací ZDE.

Skromné doporučení a řekla bych, že je to aktuální nejen v oblasti oblečení a celkově módního průmyslu. Když si někde kupujete například ono zmíněné oblečení, přemýšlejte nad tím, zda jej využijete. Možná vás teď napadne, ta je sama proti sobě, když vlastní web o módě a prezentuje tam fashion sortiment.

Není to tak docela pravda. Móda by měla dělat radost a ideálně dlouhodobě. Dnes je také velkým tématem udržitelnost, opět přístup, který vzešel z nadbytečné fashion produkce a nezodpovědného chování zákazníků, kteří si kupovali věc a pak ji vyhodili, často ji na sebe ani jednou neoblékli.

Nakupování oblečení apod. není špatně, je to i příjemný relax, radost, ale důležité je, zamyslet se nad jeho dopadem. Jak to myslím? Jdete například do obchodu a koupíte si věc jen proto, že je ve slevě, přitom tušíte, že se to nehodí k ničemu, co doma máte a nemáte v úmyslu příliš oživovat svůj šatník tímto směrem stylu. To je špatně z mnoha důvodů, například proto, že vlastně tvoříte další odpad, protože pravděpodobně věc neunosíte a brzy vyhodíte.

Správně je mít šatník přizpůsobený vašemu vlastnímu aktuálnímu životnímu stylu připravený na výzvy budoucnosti. Pokud si koupíte nějaký kousek ve slevě, protože se vám líbí a už máte naprosto jasno, s čím jej budete kombinovat, kam jej vynesete, ještě před zaplacením u pokladny, vyloženě špatně to není.

Podpořte švadleny, krejčí a módní návrháře ve svém okolí, nechejte si u nich zhotovit svoje oblečení

Podpořte švadleny, krejčí a módní návrháře ve svém okolí, nechejte si u nich zhotovit svoje oblečení

Ideální samozřejmě je podpořit například švadlenu či módního návrháře či módní návrhářku ve svém okolí a nechat si například kabát či šaty nebo oblek ušít tam. Víte, kdo stojí za tvorbou vašeho oděvu, za jakých podmínek pracuje a že není na pokraji chudoby a ohrožení zdraví či života.

Přemýšlejte nad svým nákupním chováním. Nakupovali jste vždy s rozmyslem nebo až v posledních letech?

Přečtěte si další články nejen o módním průmyslu ZDE.

Zdroj fotografií: pixabay.com