Udržitelnost je v dnešní době velké téma z mnoha důvodů, a proto je fajn se zamyslet nad tím, jak my sami vnímáme udržitelnost, co v tomto duchu můžeme a chceme skutečně pro svět a tím vlastně i pro sebe udělat a odpovědět si upřímně, alespoň sami pro sebe. Když toto uděláme, víme, na čem jsme a můžeme se od toho tzv. odpíchnout a jít k cíli – zlepšení světa okolo sebe. Aneb maličkosti tvoří celek.
Vzhledem k celosvětové situaci, kdy vzniklo a nadále stále vzniká obrovské množství odpadu, je potřebné věnovat pozornost udržitelnosti. Díky snaze každého jednoho člověka o udržitelnost v jakémkoliv měřítku dochází nejen ke snižování množství odpadu, ale i případně k dalšímu využití nahromaděného odpadu, což je úžasné. Pojmy udržitelnost, recyklace, ekologie a další jsou si velmi blízké.
Jednotlivec a udržitelnost
Mám pocit, že v módě, neboli trendy jsou vždy extrémní proudy, což si myslím dobře není, ale z marketingového hlediska to má svůj význam a je to i odraz společnosti a aktuálního dění, případně reakce na nějaké dění v minulosti a jeho vývoj.
Jak vždy říkám, ať si každý vybere svoji cestu. Mojí snahou a cílem tohoto článku skutečně není k něčemu vás nutit či přemlouvat, ale inspirovat, přivést k zamyšlení, a to platí nejen pro tento článek zde na blogu informačního webu o módě Fashion Industry CZ.
Občas mi připadá, že pokud člověk nemá stejný až téměř fanatický názor, jako většina lidí okolo něj, na určitý názor, je špatný. Jak už jsem zmínila výše, zamysleme se, co jsme schopni a ochotni udělat pro lepší svět, minimálně své okolí. Co se módy týká, kupujme si věci, které skutečně chceme, nejen proto, že jsou ve slevách.
Ideální pro zákaznice a zákazníky samozřejmě je situace, když přijdou do obchodu, který mají rádi s tím, že si promysleli, co jim v šatníku chybí, využijí to a daná věc je právě ve slevě, to je zcela něco jiného, než situace, kdy zvláště ženy jdou jen tak do nákupního centra, vejdou do obchodu jednoho z mnoha módních řetězců, vidí věc, která je ve slevě, celkem se jim líbí a koupí si ji. Následně přijdou domů a zjistí, že ji nemají k čemu nosit. Toto lze nazvat impulzivní nákupy.
Udržitelnost = používání rozumu v přístupu k rozhodování
Osobně si myslím, že nejlepší přístup k udržitelnosti je využití rozumu v přístupu k rozhodování o nakupování, plánování, např. jdu – li na nákup jídla, oblečení nebo čehokoliv jiného, vezmu si vlastní látkovou tašku, kterou mi např. darovala kamarádka, která její koupí podpořila nějakou charitativní organizaci či malého módního tvůrce v lokalitě, kde bydlí apod.
Nemyslím si, že vždy jsou potřeba velká gesta jako účasti na nějakých protestech apod. Ale víte, jak se říká, malý krok pro mě, velký krok pro lidstvo. Něco na tom je, když se tak nad tím zamyslíme, souhlasíte?
Udržitelná móda
Tvorbou a prodejem udržitelné módy se dnes zabývají nejen nezávislí módní tvůrci, ale různé firmy a módní návrháři, což je moc fajn. Nabídka udržitelné módy je v Česku, ale i zahraničí.
Existují různé fashion eventy, které mají odlišné pořadatele a probíhají v různých termínech a na zajímavých místech, kde je prostor věnován udržitelnosti jako například Slou Days apod. Na těchto eventech objevíte nejen značky, které možná ještě neznáte a ani jste o nich nikdy neslyšeli, ale také si rozšíříte v oblasti udržitelnosti své obzory, protože se zde konají také různé přednášky na určitá témata vážící se právě ke zmiňované udržitelnosti a podobným tématům.
Moc pěkný článek v souvislosti s udržitelností, kde se vyjadřuje odborník, naleznete na https://www.minimumwaste.eu/post/co-znamena-udrzitelnost-a-ekologicke
Podělte se s námi o váš názor a přístup k udržitelnosti v komentářích nebo sociálních sítích.
Zdroj úvodní fotografie: pixabay.com
Autor všech neoznačených fotografií: archiv Sandry Friebové