„Zaplať, nebo souhlas“. Spotřebitelské organizace přístup kritizují
Spotřebitelé se mohou stále častěji setkat s konceptem „pay or consent“ neboli „zaplať, nebo souhlas“ u platforem, které zpracovávají osobní data svých uživatelů za účelem personalizované reklamy. Spotřebitelské organizace, v čele s Evropskou spotřebitelskou organizací (BEUC), tento přístup kritizují. Tento přístup zvolila před časem společnost Meta miliardáře Marka Zuckerberga, která stojí za takovými giganty jako Instagram nebo Facebook. Jakou má tento kritizovaný koncept v Evropě budoucnost?
Stížnost a následný vývoj
Model „zaplať, nebo souhlas“ zavedla Meta pro uživatele svých sociálních sítí v listopadu 2023. Uživatelé se tak od té doby mohli setkat s volbou: buď budete souhlasit se zpracováním svých osobních údajů za účelem personalizované reklamy, nebo si zaplatíte za možnost využívat sítě bez cílených reklam.
Tento přístup si vysloužil značnou kritiku ze strany spotřebitelských organizací a dalších subjektů, které varovaly, že to odporuje hned několika právním předpisům EU.
- Říjen 2023: Meta oznámila, že bude v Evropské unii uplatňovat politiku „zaplať, nebo souhlas“.
- Listopad 2023: BEUC a 19 jejích členských organizací včetně dTestu podávají orgánům ochrany spotřebitele stížnosti z důvodu užití nekalých obchodních praktik ze strany společnosti Meta.
- Únor 2024: BEUC a osm jejích členských organizací včetně dTestu podávají stížnosti orgánům na ochranu osobních údajů, přičemž argumentují, že společnost Meta získala souhlas svých uživatelů pravděpodobně v rozporu s právními předpisy.
- Červenec 2024: Evropská komise shledává model „zaplať, nebo souhlas“ v rozporu s Aktem o digitálních trzích (DMA). Dozorové orgány pro ochranu spotřebitele nařizují společnosti Meta provést změny v modelu „zaplať, nebo souhlas“ a zajistit soulad s předpisy na ochranu spotřebitele.
- Listopad 2024: Meta představuje nový upravený model
- Leden 2025: BEUC požaduje, aby příslušné orgány přijaly rychlá a účinná opatření proti společnosti Meta.
Nový kabátek, stejný problém
Ačkoliv se na první pohled může zdát, že uplatňovaný koncept nepřináší uživatelům žádná příkoří – naopak jim dává možnost volby, opak je pravdou.
Jedním z hlavních problémů z pohledu spotřebitelského práva je, že uživatel je postaven před volbu, kdy buď zaplatí penězi a vyhne se personalizovaným (nikoliv všem) reklamám, nebo bude dále „zdarma“ využívat služeb platformy výměnou za celé penzum osobních údajů.
Osobní data mají ale svou hodnotu a to obzvlášť ta, která jsou sofistikovaně zpracovávaná za účelem profilování uživatelů a následně obratně zpeněžená. Služba by proto v daném kontextu neměla být označována jako nezpoplatněná.
Use free of charge with ads
Meta v souvislosti s upraveným modelem používá formulaci „use free of charge with ads“ místo původního „use for free with ads“. Jedná se však jen o kosmetickou změnu, která může v různých jazykových mutacích stále nasvědčovat tomu, že se Meta dopouští nekalých obchodních praktik, protože uvádí zavádějící informace.
Ani v dalších vytýkaných aspektech přitom novinka nepřináší zlepšení. Upravený model „zaplať, nebo souhlas“ nejprve nabízí volbu mezi placenou službou, která nepoužívá uživatelské informace (není použit termín osobní údaje) a službou, za níž nejsou účtovány peníze, ale sebraná data jsou využita k reklamním účelům.
Zvolí-li uživatel druhou volbu, čeká ho ještě výběr mezi personalizovanou reklamou, nebo méně personalizovanou reklamou, kdy je brouzdání v takzvaném feedu přerušováno reklamními bloky. Zvolený koncept pak vede k tomu, že Meta od uživatelů stále nezískává plně svobodný a informovaný souhlas se zpracováním osobních údajů. Navíc v rozporu s nařízením o digitálních trzích dochází ke zhoršování kvality služeb pro uživatele, kteří neudělí souhlas s využitím svých osobních údajů.
„Evropští spotřebitelé by se neměli nechat oklamat kosmetickými změnami, které Meta aplikuje na svou roční politiku ‚zaplať nebo souhlas‘. Podle našeho názoru technologický gigant neřeší zásadní problém, že uživatelé Facebooku a Instagramu nejsou postaveni před spravedlivou volbu. Meta se jen slabě snaží argumentovat, že jedná v souladu s právem EU, zatímco nadále tlačí uživatele ke svému systému behaviorální reklamy. Je důležité, aby orgány na ochranu spotřebitelů a osobních údajů spolu s Evropskou komisí rychle prověřily nejnovější politiku společnosti Meta a v případě potřeby přijaly okamžitá a účinná opatření na ochranu spotřebitelů,“ apeluje Agustín Reyna, generální ředitel Evropské spotřebitelské organizace (BEUC).
Zdroj informací, úvodní fotografie a podrobnosti naleznete ZDE.
Pokračujte ve čtení článků ekonomického typu ZDE.