Náklady na energie ovlivňují výši firemních investic, přiznává to 50 procent podniků
Vyšší ceny energií představují pro české firmy významnou překážku a ovlivňují mimo jiné jejich schopnost investovat. Šetření Hospodářské komory potvrdilo, že je česká ekonomika vysoce energeticky náročná.
Ačkoliv až tři čtvrtiny podniků dražší energie přenášejí do cen, většinově zvýšené náklady do cen nepromítají v plné výši. Tuzemské firmy patří k energeticky nejnáročnějším v celé EU.
Většina firem je v kategorii energeticky náročných
Podle šetření Hospodářské komory podíl nákladů na energie na celkových nákladech v roce 2023 odpovídal méně než třem procentům pouze pro pětinu firem. To znamená, že drtivá většina podniků v Česku spadá do kategorie energeticky náročných společností.
„Je to zajímavé zjištění v kontextu tzv. dočasného krizového rámce EU. Ten zjednodušeně klasifikoval jako energeticky náročné ty firmy, u nichž náklady na energie převyšují tři procenta celkových nákladů,“ komentuje výsledky průzkumu předsedkyně Energetické sekce HK ČR Zuzana Krejčiříková.
Pro mnoho firem intenzita energetické náročnosti (tj. množství energie spotřebované na jednotku ekonomického výkonu) představuje zásadní problém. Bezmála 30 procent respondentů totiž na energie vyčleňuje více než 10 procent celkových nákladů.
„Význam nákladů na energie v celkovém objemu nákladů až tolik nesouvisí s velikostí podniku, určujícím faktorem je zde spíš ekonomická činnost, které se firmy věnují,“ uvádí Lenka Janáková, ředitelka Odboru legislativy, práva a analýz HK ČR.
Náklady na energetické vstupy například v odvětví ubytování, stravování a pohostinství převyšují 15 procent u více než dvou pětin respondentů. Naopak ve stavebnictví asi dvě třetiny zástupců firem uvedli, že jejich náklady na energie nepřesahují pět procent celkových nákladů.
Navýšení cen pro spotřebitele?
Průzkum Hospodářské komory se dále zabýval tím, jak respondenti prudký nárůst cen řešili: jestli změny nákladů propsali do svých cen, případně zda je financovali na úkor svého zisku nebo rezerv. Ukázalo se, že tři čtvrtiny firem vyšší cenu energetických vstupů do cen své produkce přenášejí a vyšší náklady zaplatí jejich zákazníci.
„Firmy nicméně ve většině zůstaly opatrné a promítaly zvýšené náklady do svých produkčních cen pouze částečně s ohledem na zachování konkurenceschopnosti své produkce. Takto postupovalo na šedesát procent respondentů,“ upřesňuje Lenka Janáková.
Podniky čelící vyšším nákladům na energetické vstupy volily různé přístupy k řešení situace. Jen 14 % z nich se rozhodlo promítnout zvýšené náklady plně do svých cen. Mikro a malé firmy častěji pokrývaly zvýšené náklady z vlastních zdrojů; přibližně čtvrtina z nich volila tento přístup.
Velké podniky oproti tomu častěji využívaly dotační prostředky k řešení vysokých nákladů na energie, ale i mezi nimi byl tento přístup relativně vzácný a zvolilo ho jen 3,1 procenta velkých společností.
Vyšší ceny energií brzdí investice
Průzkum potvrdil, že náklady na energie zásadně vstupují do hospodaření podniku. Ovlivňují totiž mimo jiné schopnost firmy investovat. To se týká většiny společností zapojených do šetření.
Pouze 19,1 % respondentů uvádí, že výše nákladů na energie nemá na rozvoj společnosti žádný vliv. Více než polovina podniků (55,2 %) přiznala, že výše nákladů na energie má vliv na jejich rozvoj, ale stále jim dovolí omezeně investovat – rozšiřovat výrobní kapacity, vstupovat na nové trhy, investovat do nových technologií a podobně.
Zhruba sedmina dotázaných uvádí, že v důsledku vysokých cen energií, kvůli kterým nezbývají prostředky na investice, dochází ke stagnaci firmy. Více než čtyři procenta respondentů pociťují, že jejich pozice na trhu se zhoršuje, a u 3,8 % dokonce hrozí, že budou nuceny ukončit svou podnikatelskou činnost. U bezmála čtvrtiny firem tak náklady na energie negativně ovlivňují jejich další růst.
S vysokými cenami energií se dobře vyrovnaly firmy působící ve stavebnictví, z kterých zhruba 43 % uvedlo, že výše nákladů na energie na rozvoj podniku nemá žádný vliv, což souvisí s nižší vahou nákladů na energie v jejich celkových nákladech.
Podobných výsledků dosáhly také velkoobchod a maloobchod (30,9 % firem) a informační a komunikační činnosti (32,1 % podniků).
Zdroj informací a podrobnosti naleznete ZDE.
Zdroj úvodní fotografie: pixabay.com
Pokračujte ve čtení článků ekonomického typu v naší kategorii B2B novinky.