Jak dopadly ve druhém čtvrtletí 2024 kontroly prodávajících při poskytování slev z cen výrobků?

Česká obchodní inspekce (ČOI) se ve druhém čtvrtletí tohoto roku zaměřila na plnění povinností vyplývajících prodávajícím ze zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, při nabídce a prodeji zboží v souvislosti s poskytováním slev. V rámci kontrolní akce realizovala 259 kontrol, porušení právních předpisů bylo zjištěno při 106 kontrolách, to je 40,93 % z celkového počtu provedených kontrol.

Kontroly byly v období od 1. dubna do 30. června 2024 zaměřeny na prodávající v rámci celé tržní sítě včetně internetových obchodů. Cílem kontrolní akce bylo především ověřit správnost informací o slevě z ceny výrobků, poctivost prodeje a další povinnosti, vyplývající ze zákona o ochraně spotřebitele.

 

Nejčastějším zjištěním bylo porušení § 12a zákona o ochraně spotřebitele, týkající se informace o slevě a též údaje o nejnižší ceně, za kterou byl výrobek prodáván v době 30 dnů před poskytnutí slevy. Tato povinnost, vztahující se k informaci o slevě, byla porušena celkem v 35 případech. Druhým nejčastějším zjištěním bylo porušení § 3 zákona o ochraně spotřebitele, který upravuje poctivost prodeje výrobků a poskytování služeb, a to ve 29 případech. Z toho ve 27 případech došlo k porušení ustanovení § 3 odst. 1 písm. c), kdy došlo k nesprávnému účtování prodávaných výrobků.  Třetím nejčastěji porušovaným ustanovením zákona o ochraně spotřebitele byl § 12, který se týká povinnosti prodávajícího informovat v souladu s cenovými předpisy o ceně prodávaných výrobků nebo poskytovaných služeb. Tyto nedostatky byly zjištěny ve 24 případech.

 

Užití nekalé obchodní praktiky, která podstatně narušuje nebo je způsobilá podstatně narušit ekonomické chování spotřebitele (§ 4, § 5 a § 5a zákona o ochraně spotřebitele), bylo zjištěno celkem v 17 případech. Porušení dalších právních předpisů v dozorové pravomoci ČOI bylo prokázáno ve 44 případech. Na základě zjištěných porušení právních předpisů v dozorové působnosti České obchodní inspekce nabylo v období od 1. 4. 2024 do 30. 6. 2024 právní moci celkem 126 sankčních opatření v celkové hodnotě 5 784 000 Kč.

 

Kontrolám dodržování povinnosti při nabídce a prodeji zboží v souvislosti s poskytováním slev věnuje ČOI trvalou pozornost. Čeští spotřebitelé často nakupují ve slevových akcích a vyhledávají výhodné nabídky. Slevy mají jako marketinkový nástroj zásadní vliv na spotřebitelské chování a rozhodování českých spotřebitelů ohledně koupě. I přes opakované kontroly ale stále dochází u prodávajících k porušování zákonných povinností.

Procento kontrol se zjištěním se oproti přechozímu čtvrtletí zvýšilo z 37,32 % na 40,93 %.

Zdroj informací, detaily a zdroj úvodní fotografie naleznete ZDE.

Pokračujte ve čtení článků ekonomického typu v naší kategorii B2B novinky.