Češi zpomalují v módě. Udržitelnost, outlety a secondhandy mění nákupní chování.
Spotřebitelé v celé Evropě začínají přehodnocovat svůj přístup k módě. Klimatická krize, nadprodukce textilu i rostoucí tlak na transparentnost výroby posouvají do popředí udržitelnější způsoby nakupování. Vhodnou a stále populárnější alternativu k fast fashion představují i outlety, které kombinují kvalitní značky, výhodné ceny a menší ekologickou stopu. Tento trend se odráží i v Česku, například štěrboholský outlet Fashion Arena Prague Outlet letos dosahuje historicky nejvyšší návštěvnosti.
Zatímco secondhandy nabízejí oblečení, které již majitele mělo, outlety prodávají nové zboží, nejčastěji z předchozích kolekcí. V obou případech představují cenově výhodnější alternativu k běžným obchodním centrům prodávajícím nové kolekce za plnou cenu. Od 90. let prošly oba segmenty zásadní proměnou: klasické secondhandy ustupují butikovým a výběrovým obchodům, které lákají designem a kurátorským výběrem. Outlety zase stále častěji zařazují prémiové a luxusní značky, jež tímto způsobem řeší odbyt neprodaných kolekcí, aniž by ztratily na hodnotě.
Francie proti fast fashion
Na negativní dopady rychlé módy začínají reagovat také některé evropské vlády. Nejradikálnější krok zatím podnikla Francie, která letos schválila ekologické sankce vůči značkám Shein a Temu. Na každý produkt těchto řetězců má nově dopadat ekologická daň. Cílem opatření je omezení masové spotřeby a motivace k nákupu kvalitnější a odpovědnější módy.[1]
Generace Z nakupuje s rozmyslem
Silnou oporu má udržitelná móda u nejmladších spotřebitelů. Podle průzkumu agentury NMS Market Research z března 2024 zvažuje 72 % zástupců generace Z při nákupu oblečení dopad na životní prostředí.[2] Globální data pak ukazují, že 83 % Gen Z už někdy nakoupilo nebo zvažovalo nákup oblečení z druhé ruky.[3]
Češi mění přístup. Cena už není vše
Podle stejného průzkumu NMS bere udržitelnost v potaz při nákupu každý druhý Čech.[4] „Vidíme, že naši zákazníci jsou v nákupech čím dál racionálnější a nenakupují impulzivně jako dříve. Zásadně se mění i vnímání outletů. Oproti dřívějším, leckdy oprávněným předsudkům, jsou dnes vnímány jako místa, kde lze pořídit kvalitní zboží za nižší cenu. To se promítá i do návštěvnosti a obratů,“ říká Lenka Čapková, ředitelka nejnavštěvovanějšího českého outletového centra, Fashion Arena Prague Outlet.
[1] Euronews. French Senate backs law to regulate ultra-fast fashion giants Shein and Temu. Publikováno 11. 6. 2025. Dostupné z: https://www.euronews.com/my-europe/2025/06/11/french-senate-backs-law-to-regulate-ultra-fast-fashion-giants-shein-and-temu
[2] NMS Market Research. Oficiální web společnosti. Dostupné z: https://nms.global/cz/
[3] thredUP. Resale Report 2023. Dostupné z: https://www.thredup.com/resale/
[4] NMS Market Research. Oficiální web společnosti. Dostupné z: https://nms.global/cz/
Udržitelnost v praxi
Právě Fashion Arena aktuálně věnuje podzimní období komunikaci tématu udržitelného nakupování. Nejen módy, ale i potravin. Ve spolupráci s aplikací Too Good To Go připravila kampaň, která upozorňuje na plýtvání jídlem a nabízí šetrnější alternativy. Navazuje tak na dlouhodobé projekty, mezi které patří například kontejner Klok.tex na třídění textilu, z nějž putuje podpora na projekt Klokánek, nebo pravidelné charitativní bazárky, kde návštěvníci mohou vyřazené oblečení darovat, vyměnit či znovu zakoupit.
Fashion Arena Prague Outlet ve Štěrboholech je s více než 200 módními značkami na ploše 25 000 m² jedním z největších outletových center v České republice. Je bezbariérové a od roku 2007 kdy bylo otevřeno, nabízí značkové zboží každý den o 30 až 70 % výhodněji. V obchodech si zákazníci nakoupí kompletní outfit včetně obuvi, šperků, spodního prádla, koženého zboží, sportovního vybavení, cestovních zavazadel a doplňků stejně jako kosmetiku, hračky či potřeby pro domácnost.
Fashion Arena Prague Outlet se nachází v širším centru české metropole a zákazníci se do něj mohou snadno dostat autem (25 minut z centra Prahy), městskou hromadnou dopravou (35 minut – metrem A na konečnou stanici Depo Hostivař a odtud autobusem Fashion Arena Prague Outlet, případně Shuttle busem z Náměstí Republiky).
Více na: www.fashion-arena.cz
Zdroj informací: Martin Šemík/SURIKATA PR
Zdroj úvodní fotografie: pixabay.com
Pokračujte ve čtení dalších článků ekonomického typu ZDE.
