Češi se během lockdownu naučili nakupovat i v malých e – shopech. Lockdown vlastně pomohl malým e – shopům, protože lidé se díky němu už nebojí v nich nakupovat. Během pandemie se výrazně změnily nákupy zboží a služeb v českých domácnostech. Na internetu začali Češi častěji nakupovat oblečení a potraviny, nudu a izolaci se snažili vyplnit investicemi do zábavy, domova nebo domácích mazlíčků. Toto ukázaly výsledky průzkumu pro fintech startup Twisto. Výzkum provedla společnost Perfect Crowd na vzorku 1000 respondentů.

Kladem malých e – shopů je nabídka jejich sortimentu

Pandemie koronaviru omezila možnost nakupovat v obchodech a navštěvovat restaurace. Lidé, kteří do té doby běžně pracovali v kancelářích, museli většinou začít pracovat ze svého domova. Tyto změny se odrazily i na nákupním chování. Na internetu si zvykli nakupovat nové kategorie zboží. Velmi vyhledávanými se staly během lockdownu malé e – shopy, dodání zboží už u nich lidé nevidí jako problém.

Během lockdownu si Češi zvykli nakupovat na internetu zboží, které tam dříve nehledali. Kvůli tomu začali častěji spoléhat také na menší a méně známé e-shopy, které však mají to správné zboží. Do pandemie měli lidé tendenci spíše se menším obchodům vyhýbat, a to hlavně kvůli obavám o rychlost a způsob dodání. Celkem 75 % respondentů naší studie nyní deklaruje, že se již menším e-shopům nebrání, protože doprava funguje podobně spolehlivě jako u těch velkých,“ komentuje změnu přístupu lidí Renata Salata, Chief Commercial Officer v Twisto.

Velké e-shopy ztrácí svou dosavadní výhodu rychlé a spolehlivé logistiky. Lidé se během lockdownu přesvědčili, že se lze na menší e-shopy spolehnout a v budoucnosti už se jich nebudou bát,“ dodává.

Češi se během lockdownu naučili nakupovat i v malých e - shopech

Došlo k nárůstu nákupu potravin a alkoholických nápojů

Zákaz návštěv restaurací a povinnost prácovat z domova vedly Čechy k častějším nákupům potravin. Potraviny byly nejčastější odpovědí na otázku, které zboží lidé nakupovali během pandemie více než obvykle, celkem ji vybralo 41 % dotázaných.

Téměř čtvrtina respondentů uvedla, že během pandemie nakupovala častěji alkoholické nápoje. Jak potraviny, tak alkohol nakupovali zejména mladí lidé mezi 18 a 29 lety, kteří nejsou tolik zvyklí stravovat se doma, velká část z nich online. Lidé si na nákupy online zvykli, otevření kamenných prodejen ovlivnilo prodeje minimálně.

Až 26 procent dotázaných deklarovalo, že budou alkohol určitě nakupovat přes internet, dalších 30 procent to bude zvažovat.

Další změny u Čechů

Omezené možnosti zábavy vyústily ve snahu co nejvíce si zpestřit pobyt doma. Každý pátý mladý člověk více investoval do domácích mazlíčků, v celé populaci se jedná o 17 procent lidí. Češi si navíc oblíbili nakupování potřeb pro domácí mazlíčky na internetu – celkem 67 % z nich bude online nákup zvažovat nebo preferovat i v budoucnosti.

Z Čechů se také stali větší kutilové – více jsme nakupovali domácí potřeby, potřeby pro dům a zahradu a nářadí (vše kolem jedné pětiny dotázaných). Oproti očekáváním ale v celkové bilanci vychází negativně elektro. Zájem o něj se v průběhu roku 2020 měnil. Lidé nákup elektra omezili na jaře, během podzimu se pak situace opět změnila.

Nákupy zboží se nicméně nezměnily tolik, jako výdaje českých domácností za služby

Kvůli vládním opatřením nemohli lidé navštěvovat restaurace, kulturní události, zábavní parky, zoo, koupaliště nebo kadeřnictví a salony krásy. Není proto divu, že největší pokles nákupů zaznamenaly právě tyto služby. Návštěvy restaurací omezilo téměř 70 % dotázaných, další jmenované kategorie muselo omezit kolem 50 % lidí.

Snížené využívání většiny obvyklých služeb se lidem podařilo nahradit pouze částečně. Čtvrtina z nich začala více využívat streamovací služby jako je Netflix, HBO GO, Spotify a další. Za obsah je ochotná platit zejména mladší generace mezi 18 a 29 lety. Asi desetina lidí se snažila vykompenzovat omezený pohyb a zavřené posilovny online cvičícími kurzy. O 14 % více lidí také vyrazilo na dovolenou v ČR, ačkoliv obecně ji lidé spíše omezovali. Dovolenou v zahraničí pak omezila polovina dotázaných.

Češi se během lockdownu naučili nakupovat i v malých e - shopech

Online nakupování oblečení – co ukazují data?

Jedna pětina Čechů si kvůli zavřeným obchodům poprvé vyzkoušela nákup nového oblečení a obuvi přes e-shop. Obchody se snažily vyjít novému trendu vstříc novými službami, jako je prodloužení doby na vrácení oblečení. Obecně však lidé nákupy oblečení a obuvi omezili – celkem 46 % lidí u oblečení a 43 % lidí u obuvi.

Oblečení jsme nenakupovali ať už kvůli šetření, nebo kvůli nedostatku příležitostí, kam nové ošacení nosit. V týdnech po konci lockdownu však lidé vyrazili do otevřených obchodů a právě nové oblečení a obuv jsou tím vůbec nejčastějším cílem,“ komentuje Salata.

Online vs. offline způsob nakupování

U oblečení, obuvi či potravin nicméně lidé stále ještě preferují kamenné obchody. Naopak u zboží, které si obecně nepotřebují vyzkoušet, hodlají v budoucnosti při koupi alespoň zvažovat online způsob nákupu. Jde vedle elektra i o kosmetiku, knihy, hračky, jídlo pro domácí mazlíčky, ale i sportovní potřeby.

Zdroj informací: https://www.businessinfo.cz/clanky/lockdown-pomohl-malym-e-shopum-lide-uz-se-neboji-na-nich-nakupovat/?utm_medium=email&utm_source=sendpress&utm_campaign

Zdroj úvodní fotografie: pixabay.com