Americký letecký průmysl se oklepává z covidu. Počet přepravených cestujících se v letectví v USA pomalu vrací na úroveň před pandemií. Výzvou je ale nezbytné snížení emisí.

Rozhodli jsme věnovat prostor i zmínce o americkém leteckém průmyslu, mimo jiné proto, že letadla využívá většina z nás nejen pro cestování na dovolenou, ale i služební cesty a někteří lidé letadla i dokonce vlastní.

Pro české vývozce v leteckém oboru je americký trh klíčový, míří tam čtvrtina jejich exportu.

Americké federální úřady v půli letošního června oznámily, že poprvé po patnácti měsících prošlo bezpečnostními rámy na letištích za jeden den přes dva miliony cestujících. Pro aerolinky, které pandemie covidu těžce poznamenala, představovala hranice dvou milionů přepravených osob symbolický obrat. Je to sice o čtvrtinu méně než ve stejný kalendářní den v roce 2019, ale o 1,5 milionu cestujících více než v tentýž kalendářní den roku 2020.

Mezinárodní lety a služební cesty jsou stále v hlubokém útlumu, ale letecké rekreační cestování je v Americe zhruba zpátky na úrovni před pandemií, kdy procházelo bezpečnostním rámem v průměru právě dva až 2,5 milionu cestujících denně. V dubnu 2020 to bylo občas naopak i méně než 100 tisíc. Neblaze rekordním byl 13. duben 2020, kdy rámem prošlo v celé zemi pouze jen asi 87 tisíc lidí.
Odhad ztrát amerických aerolinek je obrovský

Ztráty amerických aerolinek se odhadují až na 400 miliard dolarů. V první polovině roku 2020 tak došlo k jednomu z nejdramatičtějších propadů, jaké průmysl civilního letectví kdy zažil. V období od února do dubna roku 2020 zpomalila letecká doprava v USA natolik, až se v polovině dubna meziročně snížily příjmy o více než 95 procent. Podle některých odhadů způsobila pandemie americkým aerolinkám ztráty příjmů přes 400 miliard dolarů.

Pandemie covid-19 obzvláště těžce zasáhla nejen aerolinky, ale i výrobce civilních letadel. I kdyby se poptávka v letecké dopravě záhy vrátila na úroveň roku 2019 (neočekává se, že by se tak stalo dříve než v roce 2024), úplná obnova trhu s civilními letadly může trvat řadu let.

USA a EU pozastavila výběr vzájemných odvetných cel

Zájem ulevit těžce zkoušenému sektoru, sdílený na obou stranách Atlantiku, pomohl přednedávnem přimět Spojené státy a Evropskou unii k dohodě, že po dobu nadcházejících pěti let pozastaví výběr vzájemných odvetných cel uvalených na základě paralelních sporů o nepovolené subvencování leteckých výrobců Boeing a Airbus.

Roli mohla sehrát také sdílená obava, že si v éře po pandemii významný díl strategického sektoru na jejich úkor uzme Čínská lidová republika, pro níž je netržní nadržování státem ovládaným podnikům denním chlebem. Že se jeden z hlavních výstupů vrcholného summitu EU a USA týkal zrovna leteckého průmyslu, to je každopádně příznačné pro hospodářský význam tohoto oboru.

Zdroj informací a podrobnosti: https://www.businessinfo.cz/clanky/exportmag-cz-americky-letecky-prumysl-se-oklepava-z-covidu/?utm_medium=email&utm_source=sendpress&utm_campaign

Zdroj úvodní fotografie: pixabay.com